Les estacions confien créixer almenys un 2% en nombre de forfets venuts
Grandvalira ha fet una inversió d'onze milions d'euros (pels tretze de l'any passat), Pal-Arinsal de 3,4 milions, i Arcalís d'1,5 milions
Menys de 22 dies. Aquest és el temps que queda perquè els amants de l'esquí puguin tornar a lliscar per les pistes del país. L'1 de desembre és la data oficial d'obertura a Vallnord, mentre que Grandvalira l'ha marcada el 2 de desembre. Tres setmanes per a l'estrena, amb el permís, això sí, d'Arcalís. El seu director general, Xabier Ajona, no ha descartat poder obrir abans, "si es donen les condicions". Almenys de manera parcial.
Aquest dijous al migdia ha tingut lloc la presentació de la temporada 2017-2018, la qual s'ha fet de manera conjunta i sota el paraigües d'Andorra Turisme. Els bons resultats de la temporada passada, on totes les estacions van créixer en nombre de forfets venuts, ha fet créixer l'optimisme pel que fa a la vinent. A Grandvalira confien que vendran un 2% més de forfets, el mateix percentatge que s'ha marcat Pal-Arinsal. A Arcalís encara són més optimistes: confien créixer un 4%.
Per aconseguir-ho, les pistes han fet una inversió total de 15,9 milions d'euros, dels quals 11 els fa Grandvalira (sense comptar amb les obres de la plataforma de Soldeu), 1,5 Arcalís i 3,4 Pal-Arinsal. En el cas de Grandvalira, tal com ha destacat el seu director, Alfonso Torreño, els esforços s'han centrat sobretot en fomentar l'agilitat de moviments dels remuntadors a tota l'estació, per tal que els esquiadors "estiguin el menys parats possible". S'ha incrementat en un 4% la capacitat de mobilització dels esquiadors, arribant fins 111.478 per hora. "No hi ha més de cinc estacions a tot el món que puguin donar aquest servei a nivell de capacitat de remuntadors", ha assegurat Torreño. Així mateix, també s'ha millorat la xarxa d'innivació (s'arriba fins al 65% del total de quilòmetres esquiables), s'han fet millores a pistes com l'Esquirol, la Riberal o l'Avet, s'ha invertit en gastronomia, i s'ha creat un nou circuït d'esquí de fons a Soldeu, entre d'altres.
A Pal-Arinsal, la inversió estrella és el nou edifici de serveis del coll de la Botella, que es vol convertir en un nou punt estratègic de l'estació i on es calcula que es facturaran 600.000 euros durant la temporada, ha assegurat el director del sector, Josep Marticella. També destaca l'ampliació de la terrassa del restaurant del pla de la Cot, juntament amb accions per millorar les condicions de les pistes d'esquí de fons. La xarxa de canons s'ha ampliat fins arribar als 300 i s'ha decidit mantenir l'atracció de la tirolina i el parc de cordes que es va estrenar aquest estiu.
A Arcalís, Ajona ha volgut subratllar dins de la inversió el nou teleesquí dels Orris i els 600.000 euros destinats a innivació artificial. "Volíem poder disposar de prou potència de producció al sector inferior de l'estació", perquè en casos d'hiverns complicats com l'any passat "hem d'estar preparats", ha manifestat. Ajona també ha destacat la millora pel que fa al transport dels esquiadors, de l'hotel a les pistes, directament "de la porta a trepitjar la neu", sense parades. Així mateix, destaquen com a novetats la nova pista d'esquí de fons a la zona de la Font, la possibilitat de fer bivac al cim d'una muntanya, el nou circuit de 700 metres quadrats de conducció sobre neu i la modernització dels forfets, que són recarregables i poden funcionar com a targeta de crèdit a tots els serveis de l'estació.
En un altre ordre de coses, tant des de Grandvalira com des de Vallnord, malgrat reconèixer que els "preocupa" la situació que es viu a Catalunya, han assegurat que no s'està notant a nivell de reserves i de vendes amb els turoperadors.
Mantenir la marca Gradvalira més enllà de les properes dues temporades
L'optimisme de forfets venuts a Grandvalira per aquest hivern mostra que la crisi interna i trencament de la marca, previst per d'aquí a dues temporades, no està afectant les previsions d'esquiadors, ha exposat Torreño. "Hem mantingut el volum d'inversió perquè el client no pugui percebre que passa alguna cosa", ha manifestat. Així mateix, el director de Grandvalira-Nevasa ha assegurat que s'està treballant perquè, d'aquí a dos anys, es mantingui el producte i es pugui donar "un servei global més enllà que, internament, puguem tenir canvis a nivell de gestió".
Així, segons Torreño, s'està treballant perquè es pugui mantenir el forfet únic més enllà de les dues properes temporades, ja que és "el millor per al client". "Si no, no ho entendria", ha justificat.