Trànsit
Les multes per excés de velocitat es van doblar l'any passat
L’ACA crida a prendre mesures contra els atropellaments i els accidents amb motocicletes
L’any passat es van doblar les multes per excés de de velocitat. L’informe de mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) revela que les sancions d’aquest tipus van passar de les 5.989 el 2015 a les 12.391 el 2016, mentre que van baixar les multes per circular sense cinturó de seguretat, per no disposar del distintiu de la ITV (de fet, l’absentisme a les inspeccions ha anat a la baixa) o per no tenir assegurança. L’important augment de les sancions per córrer massa va provocar que l’any passat el total de multes imposades per la policia ascendís a les 14.807, quan l’any anterior havien estat 8.835.
Una crescuda que s’explica per la intensificació dels controls de trànsit per part del cos de policia, tal com va remarcar ahir Toni Sasplugas, secretari general de l’ACA, el qual va lamentar que els conductors encara premen massa l’accelerador. “No som capaços de pacificar el trànsit. Tenim la síndrome de la Fórmula 1”, va expressar. En l’acte de presentació de l’informe que es va fer ahir a la seu de l’associació, Sasplugas es va felicitar pel balanç de víctimes en accidents de trànsit de l’any passat. En total es van produir 594 sinistres, 285 amb víctimes i 309 sense. Dels que van registrar ferits, 259 van ser accidents amb ferits lleus i 26 greus, però a diferència dels anys precedents (almenys des del 2011) no hi va haver cap mort –els tres anys anteriors n’hi ha haver dos, el 2012 sis i el 2011 vuit–. Sasplugas va exalçar-ho com “la gran fita de l’any passat” i va afirmar: “Som un país amb mortalitat zero”, un fet “que ens hauríem de marcar com a objectiu”.
Conductors joves
El responsable va deplorar l’augment del nombre d’accidents entre els conductors més joves, de 18 a 21 anys, que van passar dels 82 als 95 l’any passat. Tot i així, el gruix de sinistres el pateix el col·lectiu de ciutadans comprès entre els 30 i el 49. En aquest cas els xocs van passar dels 394 el 2015 als 414 el 2016.
Per parròquies, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany van ser les que van concentrar la majoria de xocs, tot i que l’any passat van baixar a la capital i van pujar a Escaldes. Sasplugas va subratllar “la forta sinistralitat” que hi continua havent entre les motos i ciclomotors, tot i que van a la baixa (de 176 a 169). En canvi, els accidents de cotxe van pujar dels 720 als 750. En conjunt, un miler de vehicles i 954 conductors es van veure implicats en col·lisions al llarg del 2016. Pel que fa als accidents amb conductors sota els efectes de l’alcohol o les drogues, continuen a la baixa. Després del pic de 77 sinistres d’aquest tipus l’any 2013, han anat baixant fins a situar-se en els 68 el 2016.
Sasplugas també va constatar que els atropellaments, tot i que descendeixen, “són molts”. “Hi ha molt camí per fer. Les administracions locals han d’estar més atentes”, va assenyalar. L’any passat, 43 vianants van ser atropellats, cinc menys que l’any anterior.
BASE DE DADES DIGITAL DE TRÀNSIT
L’Automòbil Club d’Andorra ha centrat l’informe de mobilitat elaborat enguany en l’open data, és a dir, en l’obertura de totes les dades de què disposa el sector públic a internet i sense restriccions perquè tothom les consulti i es puguin recollir tendències. És per això que insta les administracions a avançar cap a la creació d’una base de dades digital amb tota la informació recopilada sobre la mobilitat del país. “Pot ser un projecte de país”, va indicar Sasplugas, el qual va explicar: “Hem vist la necessitat i l’oportunitat que la mobilitat es gestioni amb open data.”