Queixes cap a frança

Indignació dels camioners pels talls de la via amb França

Titllen de “presa de pèl” l’actitud del govern gal per tancar la carretera, poc després de dir que treballarien per obrir-la més dies

Enfadament dels camioners pels talls de la via amb FrançaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El president de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (Atmca), Víctor Filloy, va carregar contra el govern francès per perjudicar “sistemàticament” la circulació dels camions de mercaderies per la car­retera RN-20 fins al Pas de la Casa. Per Filloy “és una presa de pèl per part de les autoritats franceses que tanquin la carretera pocs dies després d’haver anunciat que tenien predisposició per mantenir obert l’accés a Andorra”. Segons el president dels transportistes “tot el col·lectiu estem enfadats perquè des de la darrera nevada, ara fa una setmana, la car­retera només ha estat oberta dos dies, el dimecres i dissabte passat, i és una situació que es repeteix cada any”. El president de l’Atmca va lamentar que des de l’1 de novembre passat la car­retera cap al Pas “ha estat tancada als nostres camions la immensa majoria de dies”. El problema s’agreuja, segons els transportistes, perquè les autoritats franceses mantenen la carretera tancada dies després que la neu hagi desaparegut. “És indignant que molts dies després que la climatologia sigui bona, segueixin tancades per als camions, i això que els nostres van perfectament equipats, amb rodes de temporada o amb cadenes.” Una vegada més, Filloy apuntava les autoritats gal·les com a origen del problema, perquè “en un país tan centralitzat com aquell els gendarmes de la zona no poden fer la comprovació de la qualitat del nostre material si no els ho permeten”.

El paper de Govern andorrà

L’executiu que dirigeix Toni Martí sí que està ajudant els transportistes, segons va explicar el seu president, ja que estan arribant més lluny que cap altre govern anterior. Per Filloy, la bona voluntat es veu en accions com “els diners andorrans que invertiran per renovar algunes de les carreteres del sud de França. Això no havia passat mai”, va dir. Per contra, els ambaixadors francesos són els que reben les principals crítiques, ja que sempre que n’ar­riba un de nou “demana recuperar les bones relacions econòmiques entre França i Andorra però mai fan res per resoldre-ho. És més, nosaltres només els demanem una cosa, i és que deixin lliure la carretera, però és l’única cosa que no fan”, va sentenciar. Segons Filloy, aquesta posició del govern francès només fa que perjudicar aquesta bona relació econòmica entre els dos països, i això es demostra pel fet que “les importacions de productes francesos han caigut a la meitat els dar­rers 10 anys. Hem passat de 300 milions d’euros a només 150, i això és, entre altres motius, per la dificultat d’accés”.

Les queixes del sector s’amplien perquè no només se’ls impedeix totalment el trànsit, quan abans “es muntaven combois de vehicles i anaven tots darrere d’una màquina llevaneu i podien arribar al Pas”, sinó que a més, els impedeixen el pas fins al túnel del Puymorens. “Moltes vegades és la nostra única via d’escapatòria, ja que a través del túnel podem arribar fins a la Junquera i d’allà entrem al país per la Seu”, va dir, però ara “ens posen d’excusa que hi ha un desnivell molt gran fins a Ax-les-Thermes”. Arribar a la Seu “és un viatge llarguíssim, però és la manera que tenim per salvar la situació sense haver d’esperar que obrin el tram quan els sembli”, va dir el president de l’Atmca, per acabar lamentant que mai saben quan els obriran la carretera. Finalment, Filloy va criticar les autoritats franceses per “fer el més senzill, que és tallar la carretera en lloc de buscar una solució viable per a totes les parts”.

tracking