mobilitat
Govern vol fer el desviament de la Massana
El director del ministeri d’Ordenament Territorial afirma que serà una de les primeres infraestructures que es faran
El director del ministeri d’Ordenament Territorial, Manel Riera, va afirmar que una de les primeres infraestructures que farà pròximament el Govern serà el desviament de la Massana. “És una obra que ens demana molta gent, sobretot persones que baixen des d’Arcalís o venen d’Ordino. Serà de les primeres que realitzarem”, va dir. Riera ho va anunciar des de les jornades que l’executiu va organitzar, ahir, a la Universitat d’Andorra, per celebrar el 20è aniversari de la creació de l’Agència de Mobilitat, des d’on també va explicar el Pla sectorial de noves infraestructures viàries (Psniv) que es va aprovar el 2005. Segons el director d’Ordenament Territorial, el pla “té un pressupost de 1.900 milions d’euros i només hem realitzat un 20%. Està ideat per fer-se en quaranta anys però no el podrem tenir acabat, en part perquè els anys de la crisi econòmica van fer estralls en la inversió en aquest ministeri”, va comentar.
D’aquest Pla sectorial ja s’han fet actuacions importants, com ara els túnels del Pont Pla o el de les Dos Valires i les rotondes de la Margineda, de Meritxell o de les Salines. Algunes ja estan parcialment acabades, com ara la desviació de Sant Julià, però la majoria encara estan per fer-se. Els més ambiciosos són els del túnel del Solà, que ha d’unir Santa Coloma amb Escaldes, i el del túnel de Menera, que preveu sortir des de Grau Roig i arribar fins a la vall de Meranges. Aquesta infraestructura, però, requereix la col·laboració francesa. Altres projectes a realitzar són els desviaments d’Ordino o els túnels d’Aixovall i de Canillo. Riera va explicar que els darrers 12 anys, des que es va aprovar el Psniv, “hi ha hagut un canvi de mentalitat important en el concepte de mobilitat i ara ens trobem que són més important les persones que els vehicles, de manera que tampoc creiem que siguin necessàries totes les infraestructures que preveu el pla. Cada vegada més, anem cap a un sistema on haurem de posar el focus a aconseguir una mobilitat racional i haurem de centrar la inversió en el transport públic”.
Jaume Bonell, cap de l’àrea de Mobilitat i Pavimentació, va recollir el guant i va assegurar que “el futur de la mobilitat està a treure els vehicles de la carretera i apostar pel transport públic. Hem d’aconseguir que sigui una alternativa fiable, i per això farem campanyes de promoció per a l’ús dels autobusos els dies climàticament difícils”.
Bonell va destacar que la primera acció a materialitzar pel departament serà la bicicleta elèctrica, ja que “és un projecte que està adjudicat i que només falta per fer els carrils bici a les zones urbanes”, va finalitzar.
LA XIFRA
135.000 desplaçaments per persona i dia
Aquesta dada correspon al 2017 i està presa un dia entre setmana d’una època no especialment turística. Segons Riera, amb prou feines supera els 130.000 del 2003, i es queda lluny dels 160.000 que es comptaven el 2007. Va ser una manera d’exemplificar l’impacte de la crisi econòmica.