nous mercats

Els cellers veuen en el turisme del vi un sector per a créixer

Els microproductors de vi veuen que potenciar aquest camp és la clau per a la consolidació i la seva viabilitat econòmica

Els cellers veuen en el turisme del vi un sector per a créixerXavier Pujol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Joan Albert Farré i Carles Verdaguer, dos dels quatre microproductors de vi que té el país i amb els quals ha pogut parlar el Diari, mostraven la seva voluntat que el Principat es reorientés cap al turisme enològic, com una forma de fer créixer el producte i ajudar en la seva viabilitat econòmica alhora que s’aconseguiria un visitant que ara no es té. “El vi és un gran atractiu turístic i aquí encara no el tenim, per això hauríem de potenciar aquesta via i situar Andorra dins del mapa del turisme enològic”, reflexionava Farré, gerent del celler la Borda Sabaté, des de la 5a edició de la fira de microproductors de vi que va començar ahir a Sant Julià i que durarà fins demà. Verdaguer, propietari del Celler Mas Berenguer, anava més enllà i opinava que s’hauria de crear un clúster on formessin part també “els restaurants i les botigues especialitzades per crear unes sinergies que ens beneficiïn a totes les parts”, explicava, i també comentava que “segur que tots estaríem d’acord a buscar aquest nou perfil de visitant”. Farré destacava que el seu celler ja ha guanyat premis internacionals, i que això “és una manera que a poc a poc els vins d’aquí també comencin a sortir fora, la gent els conegui i pugui interessar-se pel seu origen i, en aquest cas, el nostre país”, deia.

Esperen el segell de qualitat

Els microproductors també veu­en amb bons ulls el segell de qualitat del vi que va anunciar el Govern fa uns mesos. “Nosaltres no tenim notícies sobre en quin punt està, però seria una mesura molt necessària, encara que els beneficis ens arribarien de manera indirecta, ja que els viticultors volem vendre la nostra producció, i això ens ajudaria però tampoc ens la vendria sola”, comentava Farré, que hi afegia que “els darrers temps estem veient una sensibilitat especial per part del Govern, però no som, en cap cas, una indústria subvencionada”. Verdaguer tampoc té notícies del segell, i malgrat creure que seria positiu per al sector, espera que l’executiu interfereixi el menys possible. “Nosaltres financem les nostres collites i no necessitem la tecnocràcia. Si ens volen ajudar, perfecte, però quan es parla de tecnocràcia, soc més aviat antisistema”, reia Verdaguer. A la fira també hi va assistir Casa Auvinyà però no Casa Beal, enguany per temes aliens al format, per “problemes logístics”.

El cònsol major de Sant Julià, Josep Vila, i el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, van ser els encarregats d’inaugurar la 5a edició de la Fira de microproductors, que enguany ha canviat el format i busca “fer conviure el vi amb altres sensacions, arribant a un maridatge entre el producte estrella i el menjar, i també amb sensacions com la pintura i la música”, va dir Vila, ja que el segon pavelló s’utilitza per fer exposicions d’art, música, conferències i taules rodones. Per la seva part, Camp comentava que “Andorra cada vegada és més coneguda per aquest sector i cal seguir potenciant-lo”. El cap de Govern, Toni Martí, lloava la intel·ligència de la corporació a l’hora de promoure aquest tipus de fires, “és un encert impulsar microfires temàtiques i l’espai escollit també ho és i està al centre de la parròquia”.

Fira del negoci del vi

A dins, els més de 70 estands que hi participen han hagut de pagar 300 euros per poder estar-hi. “No havíem vingut mai perquè no ens interessava el format de competició, però amb aquest nou hem decidit venir a veure com ens anava. S’ha convertit en una reunió d’artistes més que no pas una fira comercial”, comentava el representant del celler Señorío de Barriobero, de la Rioja. Els comerciants aragonesos van venir en massa, i la raó és “per la distància. Estem molt a prop i busquem distribuïdor per al vi de Cariñena”, deia la representant dels vins Mollera de Saragossa. Des de Teruel, Miguel Peña, de Lagar d’Amprius, apuntava que havien vingut per “fer un primer contacte amb el mercat i per veure com reaccionen els professionals amb el nostre vi”. Des d’Itàlia havien portat 20.000 ampolles amb l’esperança de trobar un comprador. “És la primera vegada que vinc i volem veure fins a quin punt podem fer negoci aquí”, desitjava el responsable, Michelle Craziani. Els microporoductors argentins i uruguaians també hi són presents. “Ja tenim distribuïdor a Andorra, però ara presentem el millor vi del món”, era el de la Fundació Leo Messi.

Des de Catalunya hi havia molta representació també, i només entrar a la fira, el primer estand que es veu és el del celler del Bages, Entrebosc. Els joves germans Forn tenien una estratègia, ja que “venim perquè ens coneguin els professionals però sabem que molts venen de França, també”.

Els cellers veuen en el turisme del vi un sector per a créixer

tracking