accés al pas de la casa

Acord dels camioners amb França pels talls de carretera

Els gals ja els avisen amb antelació de quan tancaran i obriran l’accés en cas de nevades i es faran combois si els talls s’han d’allargar

Acord dels camioners amb França pels talls de carreteraFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El mes de novembre es va tancar i el desembre ha arrencat sense treva meteorològica i França, com va fer la majoria de dies de la primera quinzena del mes passat, ha tornat aquestes darreres jornades a prohibir la circulació dels camions de més 19 tones per les carreteres d’accés a Andorra (RN-22, RN-320 i RN-20) un cop ha començat a caure la neu. Però l’opinió dels transportistes ha canviat 180 graus en quinze dies i han passat de l’enuig total pel vet a circular per la carretera d’accés al Pas de la Casa des de França, a valorar molt positivament l’actuació de les autoritats locals de l’Estat veí del nord.

I tot és resultat de la reunió que van mantenir fa uns dies els representants de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (Atmca) amb l’ambaixadora francesa al Principat, Jocelyn Caballero. A la trobada també hi van assistir membres de la Prefectura de l’Arieja i de la Direcció Interdepartamental de Car­reteres del Sud-oest, òrgan del qual depenen els accessos a Andorra, i de l’àrea de Mobilitat i Protecció Civil andorrans.

“Els contactes que hem tingut han estat molt positius, estem realment contents”, va explicar en declaracions al Diari el gerent de l’associació que agrupa els transportistes de mercaderies i carburants, Víctor Filloy, després del primer tancament de la carretera amb la trobada ja realitzada, que va començar la nit de dimecres passat i va acabar dijous al matí.

Compromisos francesos

De la reunió en van sortir dos compromisos per part dels francesos, que segons Filloy s’han respectat. El primer, comunicar als transportistes amb prou antelació la decisió de vetar l’accés a la carretera als vehicles de més de 19 tones. Ara se’ls informa amb temps suficient per canviar les rutes de l’hora en què es prohibirà la circulació d’aquests camions i també de l’hora en què està previst l’aixecament de la restricció dictada des de França.

El segon compromís: organitzar combois de camions per passar per la carretera, també s’hauria fet realitat, tot i que finalment els transportistes andorrans ho van declinar en obrir-se els accessos dijous al matí. Les autoritats franceses s’han compromès a formar caravanes amb els camions andorrans quan hi hagi la previsió que el tancament es pugui allargar moltes hores. Com això no va passar en l’episodi de dimecres a dijous passat, els transportistes no es van plantejar l’opció del comboi.

Camions de més de 26 tones

Als dos compromisos per part de les autoritats franceses, s’hi ha d’afegir una promesa. L’ha d’estudiar que en el cas que s’hagi de restringir l’accés a la carretera als vehicles de gran tonatge, es faci als vehicles realment voluminosos. Ara la prohibició és per als camions superiors a 19 tones, i el que avaluaran les autoritats gal·les és que el vet sigui per als vehicles de més de 26. “L’únic problema és la rigidesa de les autoritats franceses, tot ha de passar per París”, va lamentar el gerent dels transportistes.

Filloy considera que aquesta demanda no hauria de ser difícil de dur a terme. “Les autoritats franceses el que no volen és que un camió articulat faci la tisora i bloquegi tota la carretera”, va explicar, per afegir que “nosaltres tenim camions rígids de fins a 26 tones i podem circular sense aquest perill”.

Els transportistes fa temps que reclamen que les autoritats franceses tinguin en compte la idiosincràsia dels camioners andor­rans. Concretament, el fet que Andorra és un país de muntanya i on sovint hi ha carreteres afectades pel gel i la neu. Recorden que a diferència dels transportistes d’altres països, els camions del Principat van tots equipats i no es corre el risc que es quedin colgats al mig de la carretera amb els problemes de trànsit que provocaria això.

tracking