EDUCACIÓ
Blindar els trets del sistema andorrà a la llei
El sindicat de docents demana que fixi la ràtio d’alumnes-professor per classe i els quatre cursos de maternal
El ministre d’Educació, Èric Jover, va presentar la modificació de la Llei d’ordenament del sistema educatiu andorrà a principi de novembre a la comissió legislativa d’Educació i va anunciar la imminent entrada a tràmit parlamentari, fet que no va agradar al SEP, que havia conegut moments abans el contingut del text i no de manera aprofundida. S’ha fet marxa enrere en el calendari i el sindicat tot just aquesta setmana va entregar al ministeri un seguit de propostes per a la llei fruit d’un procés participatiu que s’ha fet aquests darrers dies amb els afiliats. La filosofia principal de les esmenes presentades és, tal com va assenyalar el secretari general del SEP, David Garcia, “plasmar a la nova llei, després de 24 anys, el que ja s’està duent a terme a l’Escola andorrana i no que sigui genèrica”. A tall d’exemple, reclamen que el text reculli la ràtio d’alumnes-professor per classe i no perquè estiguin en desacord amb la pràctica actual, sinó perquè la consideren satisfactòria i voldrien blindar-la. “Busquem que quedi així perquè ningú no pugui canviar-ho. Tot i que la llei antiga no ho preveu, ja que s’està treballant d’aquesta manera, volem plasmar-ho”, assenyala el dirigent sindical.
Una ràtio que en el cicle preobligatori és de 25 o 26 alumnes per classe, amb dos mestres i un col·laborador educatiu. I precisament un altre dels trets que el SEP pretén que la modificació de la llei prevegi són els quatre cursos de maternal. La llei encara vigent recull tres cursos agrupats en un sol cicle, però amb el pas del temps i la pràctica educativa es va concloure que pedagògicament era més adequat dividir els més petits en quatre cursos de dos cicles cadascun per atendre millor les diferències maduratives de nens que ja poden començar als dos anys i mig i que finalitzen aquest cicle amb més de cinc. La modificació no preveu allò que ja funciona “i la demanda sindical és plasmar el que ja s’està duent a terme”, malgrat que s’entén que de manera excepcional hi pugui haver reducció de grups si no hi ha prou alumnes.
La modificació elaborada pel ministeri també recull que l’escola és inclusiva respecte a la discapacitat. Però el sindicat demana que no es quedi només en un enunciat i que s’especifiquin quins són els mitjans necessaris per a l’atenció dels alumnes amb necessitats especials.
La religió
Una altra de les propostes dels afiliats sí que comportaria un canvi respecte al que s’està duent a terme actualment a l’escola. La demanda és que la classe de religió (optativa per als alumnes) quedi fora de l’horari lectiu o bé, si es manté, que s’enfoqui a l’aprenentatge de les diferents religions i no només de la catòlica.
El ministeri va recollir les diferents propostes, i sindicats i responsables es van emplaçar per després de les vacances escolars nadalenques per fer el retorn. En principi, la llei després hauria de passar per la comissió consultiva de la funció pública perquè afecta el funcionariat.
Durant la reunió mantinguda aquesta setmana també es va parlar de la reducció d’una hora setmanal de català al batxillerat. El SEP no ha rebut cap comentari o queixa de part d’afiliats i entén que s’ha de contextualitzar en la nova metodologia pedagògica.