Sectors econòmics
Les empreses d'autobusos i els taxistes demanen apujar tarifes
El Govern té sobre la taula la petició d’augment dels preus del taxi, del 3%, i del bitllet de bus, entre el 4
i el 5%
L’Associació de taxistes va lliurar una petició que demana un augment de l’ordre del 3% de les tarifes, mentre que per al bitllet de bus intern la petició és que s’apugi en línia a l’increment de l’IPC al sector del transport, que es calcula que estarà entre el 4 i el 5%. Totes dues demandes estan a la taula del Govern i els sol·licitants esperen una resposta aquest gener. Tant el president de l’Associació de taxistes, Felipe da Cunha Ferrera, com el de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, van esgrimir que fa ja alguns exercicis que les tarifes no es toquen mentre augmenten els costos. “Fa sis anys que no tenim cap pujada de tarifes”, va lamentar el representant del col·lectiu del taxi. La baixada de bandera se situa ara mateix en 2,55 euros, mentre que el preu del quilòmetre recorregut és d’1,12 en horari de dia i d’1,33 a les nits.
També Dallerès va assenyalar que el preu del bitllet d’autobús no ha sofert variacions des de fa uns quatre anys i entén que s’ha d’actualitzar a l’augment dels costos per l’impacte del preu del carburant, la despesa de personal o el manteniment de la flota. Tanmateix, el que es demana des de la Cooperativa és que l’augment sigui generalitzat. Dallerès argumenta que en les darreres revisions s’havia apujat especialment el bitllet senzill per premiar l’usuari més fidel que adquireix abonaments multiviatge. Però va indicar que d’aquesta manera l’impacte sobre el que ingressa la concessionària acaba per no tenir la incidència desitjada perquè hi ha un transvasament d’usuaris cap a les tarifes més atractives.
El president de la Cooperativa entra en el debat sobre si el transport és car (el bitllet de la zona 1, la més econòmica, costa 1,80 euros) i assenyala que a l’hora de buscar explicacions al nivell d’ús del transport públic “hi ha més implicacions a banda del preu, segurament s’han d’afegir problemes addicionals”.
El concurs, l’estació
Precisament les empreses estan en espera de conèixer les noves condicions del concurs de concessió de les línies de transport que pretén potenciar-ne l’ús. A finals de setembre el nou ministre encarregat de l’àrea, Gilbert Saboya, va anunciar, després de declarar deserta l’anterior licitació, que en dos mesos s’aprovarien les noves condicions amb canvis substancials: FEDA liderarà la plataforma, en què a banda dels busos s’han d’integrar les bicis elèctriques o un servei de cotxes de lloguer. Han passat els dos mesos, però les companyies encara no tenen notícies. “Ja ens semblava que els dos mesos era un termini molt justet”, va indicar el responsable de la Cooperativa, que va insistir que factors com ara la ubicació de les parades o els horaris són determinants per a l’ús del transport. Tanmateix, i en relació al debat dels preus, va recordar que el que fan administracions foranes és subvencionar el preu del bitllet a l’usuari.
L’estació nacional d’autobusos ha estat la gran novetat del transport públic aquest 2017 i també ha estat a debat si les línies de bus internes haurien d’aturar-se o no. El canvi més imminent serà que hi haurà parades a tocar de l’estació i allà s’hi pararà el bus exprés. Però amb la nova concessió de línies Dallerès augura que “alguna línia més haurà de passar”. No obstant això, apunta que s’hauran de valorar en funció de les necessitats dels usuaris. “En lloc passa que totes les línies passin per l’estació central”, va afirmar.
En relació a l’estació d’autobusos, els taxistes també esperen millores. Ara mateix només hi ha una plaça per als seus vehicles a l’interior del recinte, mentre que la parada està a l’exterior. El que esperen és una senyalització semafòrica que els permeti saber, des de l’exterior, quan està lliure la plaça de dins de l’equipament per ser més àgils i donar millor servei als viatgers.
EL SECTOR DEL TAXI DEMANA FLEXIBILITZACIÓ HORÀRIA
El reglament del taxi fixa que el servei d’un conductor no pot allargar-se més enllà de catorze hores, de les quals no pot conduir més de deu. El taxímetre ha de quedar programat de manera que s’aturi a les catorze hores, però l’Associació de Taxistes demana al Govern flexibilitat amb la jornada laboral. “Parem per esmorzar, per dinar, per descansar i tot això es compta, i un cop han passat les catorze hores la màquina s’atura”, esgrimeix Felipe da Cunha.
Així que demanen més laxitud com ja van demanar al seu dia amb el dia festiu, i la normativa ho va contemplar. El reglament els obliga a fer un de setmanal, però també els permet renunciar-hi durant la temporada d’hivern, que comprèn de l’1 de desembre al 30 d’abril, per absorbir el nivell de feina sempre que recuperin les jornades festives no fetes durant la resta de l’any.
El president de l’ATA, que ocupa el càrrec des de fa quatre mesos, assenyala, en relació al volum de treball, que ara és quan el ritme s’incrementa, amb l’afluència major de turistes. “És quan comença la temporada de més feina, i aquest temps s’ha d’aprofitar”, diu, perquè la resta de l’any el ritme d’activitat “no és gaire bo”.