afers socials

Creix el nombre de custòdies compartides

El servei de mediació del Govern va atendre l’any passat 167 parelles que es volien separar

Creix el nombre de custòdies compartides

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El servei d’Atenció i Mediació prop de l’Administració de Justícia, que es va crear el 1994 com a servei gratuït i voluntari per intercedir en els conflictes de les parelles que volen separar-se, en va atendre l’any passat 167. Una de les finalitats del servei és vetllar perquè els fills conservin ambdós progenitors i la família extensa, és a dir, intentar que en la major part de casos possibles la guarda i custòdia dels fills sigui compartida. L’any passat, un 44% de les mediacions realitzades relatives a la custòdia dels fills va acabar en acord entre els dos progenitors perquè fos compartida.

“Els homes s’impliquen cada cop més en l’educació dels seus fills i sempre que sigui factible la custòdia compartida treballem perquè hi hagi un acord”, va explicar ahir la tècnica d’atenció social Loli Terrón, en una roda de premsa en què va presentar les dades del servei dels 2016. Ho va fer acompanyada del ministre de Justícia, Interior i Afers Socials, Xavier Espot, que sense poder donar dades concretes va indicar que en les resolucions de la Batllia en casos de separació també estan augmentant les custòdies compartides dels fills.

En el cas del servei de mediació familiar, en un 40% dels acords la custòdia va ser per a la mare i només en un 2% per al pare.

Espot i Terrón van mostrar la seva satisfacció perquè els dar­rers anys hagi incrementat el nombre de parelles que fan ús del servei. De les 167 ateses el 2017, 141 van iniciar la mediació i 26 van decidir no fer-ho. Fa dos anys van ser 135 les parelles en les quals van intercedir i 128 fa tres anys. De les 167 ateses l’any passat, la meitat van arribar a un acord, i un 31% està encara en procés de tancar-ho o no. Que el servei funciona ho posa en relleu que només un 6% de les parelles que van començar la mediació van abandonar el procés. Un 9% van demanar l’assistència d’un advocat i un 4% es va reconciliar. “El servei realment dona una resposta molt concreta i molt adequada a molts ciutadans i les solucions que aporta són ben acceptades”, va assenyalar Espot, que va afegir que “hem de seguir apostant per la mediació perquè ajuda a prevenir futurs conflictes”. Terrón, per la seva banda, va recordar que la mediació “suposa un estalvi de temps, econòmic i també a nivell emocional, ja que s’evita un procés judicial”.

El perfil de qui s’atén al servei és el d’una parella casada d’entre 31 i 45 anys, de nacionalitat andorrana o espanyola i residents a Andorra la Vella. L’home té estudis primaris i treballa al sector de la construcció i serveis i la dona de formació professional i fa tasques d’administrativa i comptable. L’home és qui marxa més sovint del domicili conjugal (un 51% respecte el 35% de dones) i acorden la custòdia compartida.

Pel que fa al vessant d’orientació jurídica que presta el servei, es van atendre 339 persones, 182 de les quals demanaven assessorament en matèria civil; 49, administrativa; 47 en laboral; 43, sobre assistència jurídica gratuïta; 11 sobre execucions i set sobre penal. En matèria civil, un 28% van demanar informació i/o assessorament sobre separacions o divorci i un 22% per mesures paternofilials. En administrativa, un 33% sobre la CASS i un 16% sobre protecció del consumidor.

tracking