educació
El col·legi britànic està llest per començar al setembre
El projecte del British College Overseas està preparat per començar el curs vinent si guanya el concurs per a la concessió de l’alberg de la Comella
El col·legi britànic de la Comella començarà les classes el setembre vinent si finalment guanya la concessió de l’alberg que el comú d’Andorra la Vella farà pública el 8 de març. El col·legi serà privat i és una iniciativa del grup British College Overseas, que actualment ja té en funcionament el British College de Gavà, a Barcelona. L’alma mater del projecte és Rafael Valverde, un cordovès que té una llarga experiència en l’impuls i en la gestió de col·legis britànics a Espanya. Valverde, segons va manifestar ell mateix, compta amb dos socis andorrans dins de la societat British College Overseas.
El centre serà privat, de pagament, i d’entrada s’hi oferiran cursos d’infantil i primària, que equival a edats d’entre tres i onze anys. Valverde va indicar que “la nostra filosofia és començar amb els més petits i posteriorment anar pujant any a any a mesura que es van fent grans, fins arribar a completar el cicle, que ens permetrà tenir classes entre els tres i els divuit anys”. El projecte consisteix en una escola amb l’anglès com a llengua vehicular que està autoritzada i homologada pel British Council, que és l’organisme regulador del sistema educatiu britànic. Si guanyen el concurs de concessió de l’alberg el pla d’estudis ja està homologat i l’únic pas a completar seria la visita de membres del British Council per donar el vistiplau a les instal·lacions. Valverde indica que l’escola de la Comella també impartirà català i història d’Andorra, que són requisits del ministeri d’Educació.
Adequar les sales
El col·legi podria estar en funcionament al setembre perquè “les obres a realitzar són petites”, ja que bàsicament es tracta d’adaptar les sales actuals a aules i dotar-les dels equipaments educatius. Valverde és optimista i creu que “amb la meva experiència en obertures d’altres centres preveig que en poc més d’un mes les obres estarien acabades”, i destaca la qualitat i l’excel·lent estat de les instal·lacions de l’alberg. El nombre de cursos restarà pendent de “la demanda que hi hagi, però creiem que Andorra per les seves característiques té la necessitat d’un col·legi britànic”. El centre serà convencional i per tant no hi haurà alumnes interns.
Valverde, advocat de professió, ha estat implicat en l’establiment de col·legis britànics des del 1998, quan va impulsar la creació de col·legis britànics a Andalusia. Posteriorment les escoles s’acabarien unint amb altres d’espanyoles en la Saint George’s School, que actualment compta amb centres a les principals ciutats espanyoles. Valverde va deixar el projecte durant uns anys per deicar-se a l’advocacia i el 2014 va tornar amb la creació del British College de Gavà. Aquest centre va obrir el 2015 i té una filosofia similar a la que es vol implantar en el projecte de la Comella. El primer curs va tenir lloc el 2015 i any rere any es van ampliant els cursos a mesura que els alumnes van creixent.
Valverde assegura que el projecte d’Andorra li va semblar fascinant perquè el país té les característiques idònies per acollir un col·legi britànic. Especialment interessant és el fet que cada cop arriben més residents passius o inversors estrangers que volen escolaritzar els seus fills en anglès. Aquesta circumstància, afegida al fet que entre la població nacional també hi ha pares que demanen aquesta possibilitat, fa, segons Valverde, que tot sigui òptim perquè la iniciativa fructifiqui. El projecte està preparat, però en pausa, en espera de la decisió que el comú d’Andorra la Vella ha de prendre d’aquí a poc temps.
INVERSIÓ INICIAL DE 600.000 EUROS
British College Overseas ha calculat que la inversió inicial per posar l’escola en marxa seria d’uns sis-cents mil euros. Aquest seria el cost per transformar les instal·lacions de l’alberg en un col·legi. El pla de futur, però, preveu una inversió global d’uns 3,5 milions d’euros. Aquest capital s’hauria de posar en un termini de quatre o cinc anys, depenent de l’evolució del nombre d’alumnes, davant la necessitat de construir un nou edifici al costat. El projecte està pensat en diferents escales, segons el creixement del col·legi.