llengua
Vint sancions per incomplir la Llei del català
El departament de Política Lingüística va fer 213 inspeccions el 2017 als comerços del país
El departament de Política Lingüística va dur a terme 213 inspeccions l’any passat, de les quals 20 van acabar amb expedient sancionador, tot i que 8 d’ells ja s’han resolt, bé perquè les empreses han seguit les directrius marcades pel departament, bé perquè les denúncies no s’ajusten a la legislació per aplicar una sanció. Aquests 20 expedients oberts signifiquen quatre més que el 2016, quan es van quedar en 16, fet que alegra els responsables del departament perquè “són unes xifres molt positives i demostren que seguim treballant per promocionar i fomentar l’ús del català en tots els comerços del país”, va expressar el director de Política Lingüística, Sergi Valdés. Enguany, les inspeccions “s’han multiplicat per quatre”, sense tenir en compte el pla de dinamització lingüística del Pas de la Casa, que va permetre fer 187 inspeccions, encara que cap ha comportat expedient sancionador perquè “només és la primera de les tres visites que farem allà i si persisteixen, aleshores sí que podrien acabar en sanció”. El baix nombre de multes s’explica per la forma de procedir del departament de Política Lingüística. “Primer els notifiquem les irregularitats i els preguntem quant temps necessiten per adaptar-se. Si és prudencial, els el donem i passat aquest temps ho comprovem. Quan els avisem, la majoria es posa les piles i per això hi ha poques sancions”.
El gruix de les infraccions es va produir per la retolació i la publicitat dels establiments, per l’idioma d’atenció al públic o per la documentació i contractes que aporten. “Molts propietaris són gent de fora que no coneix la legislació i no disposa de la documentació en català”, argumentava el director de Política Lingüística, que també afegia que “un cop avisats, s’adapten ràpidament”.
Inspeccions al Pas
El pla dinamitzador del català al Pas de la Casa està dissenyat per mantenir-se en el futur i controlar una zona “que estava totalment fora de norma”, afirma Valdés. “Farem inspeccions constants i promourem l’ús del català al poble, començant per recordar-los que hi ha el centre d’aprenentatge i que poden recórrer a ell”. El pla passa per fer tres visites al poble. La primera va ser de caràcter informatiu i s’explicava als comerciants les obligacions legals amb el català i les possibilitats d’aprendre la llengua que hi ha. D’aquí en van sortir les 187 inspeccions. La segona es farà després de la temporada d’hivern i serà quan es facin registres més severs i se’ls notificarà quines irregularitats podrien estar cometent. Finalment, si abans de final d’any, quan està prevista la tercera ronda, els comerços no s’han adaptat a la normativa vigent, “aleshores sí que ja els podríem sancionar”, avisava Valdés.
LA XIFRA
100 per cent és l’increment de visites al centre d’autoaprenentatge de català d’Escaldes des que es va canviar la seu. Una xifra esperada pels responsables de Política Lingüística, per la seva ubicació, més cèntrica, i que mostren el seu orgull en veure l’evolució que ha experimentat.