Hàbits de consum

El preu més elevat de les bosses de plàstic en fa caure l'ús a les grans superfícies

Els supermercats apunten que els usuaris han canviat els hàbits de compra gràcies a l’encariment del preu de les bosse

El preu més elevat de les bosses de plàstic en fa caure l'ús a les grans superfíciesFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La mesura adoptada per Govern per reduir l’impacte mediambiental de les bosses de plàstic que va entrar en vigor el 24 de novembre passat i que obliga a totes les grans superfícies del país a cobrar-les als seus clients a un preu mínim d’entre 10 i 15 cèntims, hauria contribuït a reduir-ne el consum, segons les dades dels principals establiments del Principat.

En aquest sentit, el gerent de l’Andorra 2000, Antoni Miralles, va expressar al Diari que el canvi d’hàbit dels seus clients “ha estat important”. I és que a l’establiment de la capital el consum va baixar un 75% el desembre, el primer mes complet de vigència de la regla. Una xifra que es redueix en la mitjana de la venda de bosses els darrers tres mesos, tot i que continua sent elevada.“En aquest temps, en comparació amb el mateix període de l’any passat, la venda s’ha reduït un 65%”, va assenyalar Miralles, que va explicar que quan “els clients en demanen una i els nostres caixers els diuen el preu, llavors no en compren tres, sinó una”. “L’acceptació entre els clients en general és bona”, va assegurar el gerent de l’Andorra 2000, al mateix temps que va afirmar que els turistes també han assumit positivament la nova situació.

Des de la direcció de Pyrénées es calcula que aquests tres mesos la distribució de bosses de plàstic a la secció d’alimentació, on se’n venen més, ha davallat “de forma significativa”, fins assolir una baixada d’un 32% en relació amb el mateix període de l’any anterior, i han detectat que “en general els clients entenen i accepten la normativa”. I és que, segons van informar des de l’establiment, la majoria d’ells, residents, porten les bosses de casa i així s’estalvien haver-les de comprar. En canvi, “els turistes més aviat les compren, ja que segurament els resulta més pràctic”, van precisar.

Una situació que es repeteix a Super U. El responsable de màrqueting del supermercat, Daniel Martínez, va apuntar que ha baixat un 10% la venda de bosses de plàstic al desembre i al gener respecte al període anterior. “Els clients, sobretot durant les tres primeres setmanes, van queixar-se bastant, però ara ja ho tenen assumit”, va manifestar el responsable. Per a Martínez la xifra no significa un “descens suficientment important”, i tot i que va remarcar que valoren positivament la mesura, va preguntar-se si caldria una normativa encara més rígida per part de Govern.

En aquest sentit, Antoni Miralles també va comentar el bon funcionament de la normativa, però va expressar que “no cal abaixar la guàrdia”, perquè “si cantem victòria de seguida, es tornarà a la situació anterior”. Segons el gerent de l’Andorra 2000 “s’ha d’aconseguir que la gent s’acostumi a portar sempre una bossa a la butxaca”. Per això, Miralles demana a l’executiu i al departament de Medi Ambient una nova campanya per conscienciar la població sobre l’ús de les bosses de plàstic.

REPORTATGE

Menys bossos o més diners?

A les portes del supermercat Andorra 2000 la gent no para d’entrar i sortir carregada de bosses, algunes de plàstic i d’altres de roba. L’Aurora, que va a comprar habitualment a aquest centre, ho té clar: “jo penso que pagar 10 cèntims per una bossa de plàstic és massa”, diu amb fermesa. Des que va canviar la normativa, aquesta veïna de la capital assegura que porta les bosses de casa, “però avui me les he deixat”, i afegeix que “si treuen les bosses del tot, la gent sí que s’espavilarà i portarà les seves pròpies o el que calgui”. Pocs metres més enllà, i amb una bossa negra de roba, hi ha en Rafael, que també va a comprar habitualment al mateix supermercat. Ell creu que “més que per evitar contaminació, això ho fan per guanyar diners”, i per aquest motiu assegura que “sempre porto les bosses de casa”. També a punt de sortir del supermercat i amb un car­ro de la compra, hi ha l’Elsa, que explica que ella sempre va a comprar amb el carro, “així no em faig mal a l’esquena”, i opina que pujar el preu de les bosses “és una bona mesura per conscienciar la gent”.

A pocs metres de l’Andorra 2000 hi ha el supermercat Super U, d’allà en surt el Pablo amb tres bosses de plàstic i diu que tot i que “intento portar bosses, a vegades les pago perquè no hi penso”, segons aquest veí d’Escaldes la mesura d’apujar el preu de les bosses és excessiva, “crec que està bé que n’hi hagi perquè la gent en pugui demanar, però són un pèl cares” conclou. La Núria, que està a punt d’entrar a comprar, explica que “depèn del dia porto bossa”, encara que “no trobo car pagar 10 o 15 cèntims perquè les bosses són grans i les reutilitzo”. Asseguda en un banc davant de l’entrada i amb dues bosses del Super U hi ha l’Elsa, aquesta resident creu que “no és difícil portar plegada a la bossa de mà un sac de roba per a la compra, però alguns cops necessites bosses”, per aquest motiu admet que desconfia que l’augment de preus sigui per un motiu estrictament de respecte a l’entorn, “no sé si és pel medi ambient o perquè els supermercats guanyin més diners”. Finalment, l’Agustinho coincideix amb ella i ens confessa que ell porta les bosses de casa gràcies a la seva dona, “ella sempre em recorda que les agafi”, i hi afegeix que considera que la mesura d’augmentar-ne el preu està “segur que és per guanyar diners”.

tracking