Renovació Comercial
El Govern vol comerços de l'eix central instal·lats al Pas
El rebuig del sector ha estat el motiu principal per buscar noves maneres de diversificar el comerç al poble
El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, va donar per acabada la idea d’obrir un outlet al Pas de la Casa, però va defensar que el poble visqui una “diversificació comercial” que permeti reconduir una mala situació que els comerciants han demandat des de fa temps. “És evident que no els va agradar la proposta d’outlet i evidentment no farem res que no vulguin, per tant en aquest sentit el projecte està descartat”, va manifestar el ministre després de la trobada que es va fer ahir amb els actors implicats en el Consell Andorrà per a la Competitivitat del Comerç (CACC).
Camp va informar que s’ha reunit amb empresaris del Pas i de fora per analitzar la situació i que els facin un diagnòstic de les mancances i de les oportunitats que ofereix, i una de les mesures que s’està estudiant és que altres empresaris d’Andorra puguin obrir una botiga allà. “Estem mirant que altres empresaris d’Escaldes o Andorra la Vella amb marques importants puguin pujar i fer ofertes molt competitives a nivell de preu, ja que tots els comerços del Pas ofereixen preus que són gairebé d’outlet”, va dir.
Una de les situacions que més preocupa el sector és l’homogeneïtzació de comerços que hi ha, i segons el ministre, molts comerciants de la zona ja li han manifestat en més d’una ocasió que “fa 20 o 30 anys tenia més oferta que ara i cada vegada s’està concentrant en supermercats de venda de tabac, alcohol i alimentació, per tant toca ampliar-la, però no serà fàcil”.
Un pla de cinc potes
El procés d’ampliació de l’oferta comercial al Pas no és una competència exclusiva de Govern i per això, Camp va comentar que totes les institucions estan treballant amb els actors implicats per trobar una solució, encara que aquesta no arribarà únicament per la via del comerç, ja que el Pas té moltes altres mancances sobre les quals s’ha de treballar. “Són les cinc potes que hem de solucionar. La primera és la millora d’accessos, però també cal millorar l’oferta lúdica i d’oci, entenent per això les propostes de les pistes d’esquí i altres esdeveniments, i l’embelliment del poble”, va defensar el ministre, que va apuntar que només treballant en aquest pla “es podrà canviar la inèrcia d’ancorar-se en un producte que porta un client que no és el que més ens agrada”.
Els locals, principal dificultat
Els comerciants del Pas no veuen malament la proposta d’acostar botiguers d’altres parròquies però hi troben dificultats. “El primer que caldria és preguntar-los si volen venir, i si és que sí, aleshores haurem de preguntar on els posarem?, ja que aquí no tenim locals de lloguer. La idea és bona però té dificultats que ja veuríem com les salvaríem”, va reflexionar Jean-Jaques Carrié, el president d’Iniciativa Publicitària. Ell mateix va reconèixer que la poca varietat comercial és un problema i “ens ofega perquè cada vegada que tanca una botiga, obre un supermercat, i així perdem atractiu de cara al turisme”.
L’opció preferida de Carrié i els comerciants del Pas és seguir el projecte que va plantejar Saetde però a canvi d’una ampliació de la concessió de les pistes, fet que Govern no els va concedir. “Aquest és el millor pla que ens han plantejat fins ara. Saetde posaria tots els diners per fer-lo realitat, però algú diu que seria il·legal i no es pot fer. Potser la solució seria declarar-lo d’interès nacional com ja s’ha fet en altres parròquies”, va ironitzar Carrié.
LA REACTIVACIÓ COMERCIAL, UNA REALITAT EN DOS ANYS
En la reunió del CACC, els ministres Camp i Gilbert Saboya van informar els representants dels comuns, del món empresarial i comercial de l’estat d’implantació del pla estratègic per reflotar un sector que viu moments baixos, tal com demostren les xifres de vendes. “És cert que hem aconseguit frenar la caiguda, però també que estem estancats i que el comerç de detall no creix”, va informar el ministre de Turisme. Per fer front a la situació ja s’han engegat 39 projectes dels 65 que preveu el pla i, “malgrat que sabem que no anem molt ràpids, sí que es pot dir que estem avançant i creiem que en dos anys tornarem a créixer”, va dir. En aquest sentit, algunes de les accions que ja estan en marxa o estan a punt d’entrar en vigor, són el ‘Label’ de qualitat del sector comercial, que destacarà a les botigues que treballin millor, un pla de transformació digital per al petit comerç, diferents plans de formació continuada o els projectes d’embelliment urbanístics, especialment el de Meritxell i Vivand. “Sector públic i privat té accions per fer i estic convençut que si es treballa de forma coordinada, el pla estratègic del sector comercial farà que revertim la situació en els pròxims anys”, va finalitzar Camp.