Sant Julià de Lòria
Sant Julià busca una alternativa a RocRoi per al ràfting al Valira
L’empresa concessionària per explotar el circuit ha plantejat abandonar el projecte i el cònsol treballa per trobar un nou soci
La iniciativa del comú de Sant Julià de posar en marxa un circuit de ràfting al riu Valira es troba en punt mort. Les obres estan aturades, hores d’ara és impossible de saber quan es reprendran i l’empresa concessionària de l’explotació ha comunicat a la corporació que té la intenció d’abandonar el projecte. Els treballs de condicionament del riu es van licitar fa un any per un valor de 180.000 euros i havien d’estar acabats en un mes i mig. En aquest moment només s’han gastat 120.000 euros perquè hi ha tot un seguit d’aspectes que es preveien en el projecte, sobretot pel que fa als accessos, que no s’han pogut fer per la falta d’acord amb els propietaris afectats. I no es pot fer cap previsió de quan es podrà tornar a treballar al riu, de manera que la intenció del comú de començar a explotar l’activitat aquest mes és completament inviable. Fet que només accentua els dubtes sobre la viabilitat del ràfting, no aquesta temporada, sinó sempre. La majoria comunal no es posiciona en bloc a favor de la iniciativa i hi ha consellers que en qüestionen obertament la viabilitat. L’únic que manté inalterable la seva posició és el cònsol Josep Miquel Vila, secundat pel nucli dur que li dona suport incondicional. Però el fet que no hi hagi unanimitat provoca que a l’hora de la veritat no es pugui destinar un membre del comú a dedicació exclusiva al ràfting per desencallar la situació amb els propietaris restants que permeti acabar el circuit, i així posar fi als impediments i poder finalitzar els treballs d’adequació del riu.
El soci vol marxar
Els problemes del comú no són només per les obres al Valira. Les converses amb la concessionària RocRoi (amb l’andorrana Raca, SLU, com a filial) es mantenen obertes des que l’agost de l’any passat va presentar l’única oferta per explotar el ràfting, però mai s’han arribat a tancar tots els aspectes. Davant les múltiples dificultats que acompanyen des de l’inici el projecte i que darrerament s’han accentuat, RocRoi ha plantejat al comú que vol abandonar. No solament pel retard en l’adequació del riu, sinó i sobretot per la indefinició que envolta el negoci, fet que ha provocat que l’empresa, una de les principals d’esports d’aventura del Pallars Sobirà, se’n vulgui despenjar. Ni és clar quan ni com s’acabarà, i també es desconeix quin serà el cabal del riu en les diferents èpoques, des del moment que FEDA va deixar clar que en cap cas regularia l’aigua en funció de les necessitats per poder dur a terme l’activitat a l’agost. El comú s’ha arribat a plantejar de fer-ho amb barques més petites.
Aposta personal
El ràfting a Sant Julià és la gran aposta del cònsol per revitalitzar la parròquia i alhora fer viable Naturlandia, i és per això que ell mateix és el que ha començat a sondejar el mercat per trobar una alternativa a RocRoi com a nou soci en tant que concessionària. La situació, però, és ara més complexa per trobar un candidat des del moment que quan es va llançar la idea encara no s’havien manifestat els problemes amb el grup de propietaris que no està interessat a cedir els terrenys, i es desconeixia la posició de la parapública pel que fa a la regulació del cabal del riu. Tampoc l’itinerari del recorregut està definit i la voluntat de començar immediatament amb l’activitat va fer que es dissenyés un inici provisional del circuit a Fontaneda. Però ara tot ha quedat aturat i a més es coneix la gravetat dels inconvenients que envolten una iniciativa que ja ni té data d’obertura.