Situació del sector
Etiqueta de qualitat per premiar els bons comerços
La Cambra està ultimant el projecte que atorgarà un distintiu per premiar les botigues que “ho estiguin fent bé”
Els establiments comercials d’Andorra comptaran amb una etiqueta de qualitat que premiarà les botigues que “ho estiguin fent bé”. Ho va explicar en declaracions al Diari el president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, Marc Pantebre, que va avançar que el distintiu podria ser una realitat abans que acabi l’any. “Ja hem fet un concurs per trobar l’empresa que ens ajudi a fer-ho”, va explicar Pantebre, que hi va afegir que “els propers mesos estarà en marxa, però serà al final d’any quan ho tinguem si no completat, sí molt encarat”.
El president de la Cambra de Comerç va explicar que a més de reconèixer els establiments que destaquin per la seva qualitat, el distintiu permetrà “ajudar” els comerços que “no ho estiguin fent tan bé” a incrementar “l’excel·lència” per donar “un millor servei que el que tenim”.
La posada en marxa d’aquesta etiqueta de qualitat és una de les tasques encarregades a la Cambra dins del pla estratègic del turisme de compres impulsat des del ministeri de Turisme.
Un sector no recuperat
Pantebre va recordar que el sector comercial és un dels que encara no estan notant la recuperació econòmica. “Tothom és conscient, els comerciants els primers, que el sector no s’està recuperant i cal buscar-hi remei tant com sigui possible”, va alertar Pantebre, que va contextualitzar la situació en el fet que “hem passat de ser una destinació de preu a una d’oci”.
Segons el president de la Cambra, el comerç “tenia una especificitat pròpia amb productes que a altres llocs no hi eren i ha desaparegut”. I ho ha fet, va afegir, “no per la desídia del comerç andorrà, sinó per la globalització dels mercats, que han canviat les pautes del consumidor”. Aquesta situació, va reflexionar, ens ha de portar a entendre que “el comportament del consumidor ha canviat” i que és només el Pas de la Casa el que rep visitants que tenen com a motiu principal per anar a Andorra “exclusivament comprar pel diferencial de preu”.
El president, que deixarà el càrrec aquesta setmana, va matisar que el comerç està fent els passos per adaptar-se perquè és conscient que és una nova realitat que ha vingut per quedar-se. “El preu el marca Internet i les pautes del consumidor i el que s’ha d’intentar és que venir a comprar sigui una activitat més d’oci, no l’única, quan algú visiti Andorra”, va indicar. Pantebre va recordar que fa uns anys, quan era més habitual passar només unes hores al Principat, tot el pressupost del visitant era per comprar. “Abans com que la gent venia i marxava el mateix dia ho gastava tot, ara ho ha de repartir en més coses”, va explicar. “El comerciant n’és conscient i entre tots estem buscant solucions”.
Una d’elles i de la qual des de la Cambra de Comerç es feliciten, perquè “ja hi donàvem suport l’any 2011”, és la conversió per a vianants dels eixos comercials, primer Vivand i després la part baixa de l’avinguda Meritxell. Pantebre també va saludar el fet que cada cop tenen més pes les associacions de comerciants. “Era vital que les associacions de comerciants tinguessin presència i que fossin mínimament representatives”, va argumentar.
Impuls al comerç per internet
El president de la Cambra també considera vital per recuperar el comerç la implantació efectiva de les compres per Internet. “La legislació no ajuda el comerç per Internet. Ho hem de tenir molt clar”, va indicar, per recordar que l’entitat “ha esmerçat molts esforços per intentar activar el comerç on line, però hi ha una premissa que tots han de tenir molt present que és que Andorra és una país tercer que no pertany a la UE”. Pantebre va incidir en el fet que el Principat té unes fronteres a banda i banda que porten implícita una duana. “No només la nostra, sinó també la dels països veïns, i aquest és un factor limitador quant al procediment administratiu i sobretot quant a la rapidesa de tràfic de la mercaderia”.
Pantebre va explicar que la Cambra està intentant que les tramitacions siguin “menys feixugues”, al mateix temps que “encoratja” que moltes empreses creïn una petita estructura dins de la Unió Europea que els permeti entre l’empresa andorrana i la seva filial dins el mercat únic fer circular els productes d’una manera molt més ràpida. “Ja hi ha empreses, sobretot les grans, que ho estan fent i els va bastant bé”, va indicar, per afegir que “generalitzar-ho és difícil perquè moltes no tenen la capacitat de poder-ho fer, però la gent intenta buscar les seves solucions”.