Seguretat
Més prevenció per evitar accidents laborals
Els contractistes d’obres diuen que cada vegada estan “més al dia” en matèria de seguretat
La majoria d’empreses de prevenció de riscos laborals consideren que s’ha de fomentar més cultura preventiva i desenvolupar reglaments específics per tal de reduir els accidents de treball, que els últims tres anys s’han incrementat un 8%. Segons dades de la CASS, el 2017 es van registrar 3.721 sinistres al Principat, una xifra que ha anat a l’alça, ja que el 2016 n’hi va haver 3.600 i l’any anterior 3.432. Entre els sectors que van registrar més accidentalitat hi ha el de la construcció, amb 606 casos, un 3% més que el 2016, que van ser 589. El gerent de l’Associació de Contractistes d’Obres d’Andorra (Acoda), Víctor Filloy, va explicar que es tracta d’un augment que no és significatiu. “Estem en la línia dels últims anys”, va destacar en declaracions al Diari. Filloy va parlar d’estabilització del sector respecte a la sinistralitat i va insistir que el de la construcció és un àmbit “propens” als accidents laborals perquè “hi ha una activitat molt manual amb riscos inherents”. El gerent de l’Acoda va destacar que “cada vegada estem més al dia amb el tema de prevenció de riscos”.
Tanmateix, segons algunes empreses de prevenció de riscos encara hi ha molta feina a fer per part de l’Administració en regulació, i de les empreses i els treballadors en cultura preventiva. És el cas de Mutuand, que considera que encara “existeix una precarietat laboral força important per una falta de sensibilització de les empreses i treballadors”. El tècnic en seguretat i salut en el treball d’aquesta empresa, Allan Nepomuceno, va destacar al Diari que l’augment dels accidents a la feina normalment “va lligat a la falta de cultura preventiva i la manca de prevenció”.
Segons va concretar, aquesta conscienciació ha d’anar acompanyada d’una regulació més específica “que ajudi en la implementació d’aquesta seguretat i salut”. En aquesta línia, va destacar que hi ha un esborrany d’un reglament sobre els serveis de prevenció propis, és a dir, aquelles empreses que tenen una àrea de prevenció de riscos interna i que segons va explicar “cobrirà uns 1.300 treballadors assalariats”. Entre les diferents mesures planteja “una auditoria cada cinc anys” per a les empreses que tenen internalitzat aquest servei. Tot i això, Nepomuceno va ressaltar que convé tenir en compte, també, aquelles empreses que tenen aquest servei aliè. “A Europa cada país té la regulació que ha de tenir cada empresa al seu servei de prevenció aliè”, va afegir.
Altres fonts consultades destaquen que el marge d’adaptació en matèria de prevenció no és a curt termini, sinó que es necessiten entre 10 i 15 anys i “depèn molt de la conscienciació de l’empresa”.
En aquest sentit, diverses empreses de prevenció de risc van destacar que s’ha d’afavorir una regulació concreta que ajudi en la implantació de mesures, com per exemple amb la figura d’un delegat de prevenció, poc estesa al país, i més reglaments per tal que l’administració pugui estar més al damunt i posi la mirada en les empreses que no tenen servei de prevenció o bé són més proclius a tenir accidentalitat laboral. “Fins ara d’inspeccions només se’n fan si hi ha un accident o una demanda laboral”, va destacar una tècnica de prevenció de risc del sector.