Transport aeri
Govern negocia connectar l'heliport amb Barcelona
Gilbert Saboya assegura que està treballant amb AENA per enllaçar les futures instal·lacions de Tresoles amb l’aeroport de Barcelona
Govern està negociant la possibilitat de connectar el futur heliport nacional a les Tresoles amb l’aeroport de Barcelona-El Prat. Així ho ha assegurat el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, si bé recorda que dur-ho a terme depèn de la construcció de la infraestructura, subjecta a una hipotètica valoració positiva per part dels especialistes francesos. En aquest sentit, el titular d’Economia posa en relleu que “si els informes són concloents favorablement, l’aposta ferma i sense cap mena de dubte és poder fer confluir l’heliport nacional d’Andorra amb Barcelona”. De fet, Saboya afirma que es tracta d’una “de les prioritats” de l’executiu amb l’objectiu de millorar la connectivitat del Principat amb l’exterior a través del cel.
Per aquest motiu, el ministre apunta que “molt recentment” s’ha reunit amb el president i conseller delegat d’AENA (Aeroports d’Espanya), Jaime García-Legaz, per avaluar les possibilitats de fer que “vols d’helicòpters que sortissin d’Andorra poguessin aterrar a l’aeroport de Barcelona-El Prat”. Així, Saboya manifesta que “aquest és un tema que s’està treballant a hores d’ara” per part del seu departament.
Enllaç amb l'aeroport de Tolosa
De la mateixa manera, el ministre d’Economia expressa que la voluntat de l’executiu és enllaçar també el futur heliport del Principat amb l’aeroport de Tolosa-Blagnac. “És una possibilitat que ja estava a l’ordre del dia”, afegeix. Segons Gilbert Saboya, la intenció de connectar el país amb “Barcelona i Tolosa, dos grans hubs molt importants a Europa”, a través d’helicòpter és a causa de la proximitat de les dues ciutats amb Andorra. “Són destinacions que estan massa a prop per imaginar que hi hagi vols en avió”, comenta.
Precisament en aquest sentit entraria en joc l’aeroport d’Andorra-La Seu. I és que, per a Saboya, l’estratègia de connectar el Principat per aire passa també per “connectar-nos amb aeroports europeus més llunyans amb vols de petita dimensió, que és allò que aporta l’aeroport de la Seu”. “Aquesta també és la nostra prioritat”, emfatitza. Per fer-ho possible, el titular d’Economia asse-nyala la necessitat d’aconseguir l’homologació del sistema GPS, que permeti que els aterratges a les pistes urgellenques no estiguin condicionats per la meteorologia.
El GPS, durant aquest any
En aquest sentit, Gilbert Saboya posa en relleu que des de l’executiu ja s’està treballant juntament amb les autoritats espanyoles competents i “s’està avançant de forma constant”. “Des de juliol de l’any passat hi ha un projecte presentat, al setembre jo mateix vaig baixar a Madrid per parlar amb el ministre espanyol de Foment, Íñigo de la Serna, i des de llavors hi ha hagut reunions de treball de forma contínua”, afirma. Al mateix temps explica que actualment “s’estan tractant les dificultats tècniques que té l’aeroport de la Seu, com ara l’alçada”.
Segons Saboya, les reunions “estan molt avançades” i el treball de Govern donarà els seus fruits durant aquest any. I és que, el titular d’Economia considera que “realment podrem tenir el procés d’homologació enllestit durant aquest any”.
Quan es disposi del sistema instrumental, segons Saboya, “la posada en marxa real” de l’aeroport tindria lloc l’any 2019 i les seves pistes podran acollir avions amb capacitat d’entre quaranta i seixanta passatgers i podran fer rutes en un radi d’uns 1.500 quilòmetres. “Crec en la potencialitat que té Andorra per molts destins diferents, especialment en el mercat d’hivern”, sentencia.
Pel que fa a la possibilitat plantejada recentment pel president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, de construir una infraestructura aeroportuària en territori andorrà, el ministre remarca que la prioritat i allò més realista és la Seu. Tot i que assegura que des de Govern “sempre estem oberts al diàleg”.