Reportatge
Oportunitats per al periodisme
El comunicador i professor Enric Marín destaca en una conferència que tot i la crisi, el sector ha de sobreposar-se als canvis de paradigma.
La crisi actual que pateix el periodisme i les empreses de comunicació té una via de sortida. Aquesta és una de les conclusions a les quals va arribar el periodista català Enric Marín, que ahir va oferir una conferència a la llibreria La Puça de la capital. Marín va posar en relleu la funció que ha de tenir ara el periodista com a professional, ja que ha de saber distingir les notícies reals de les fake news. “És la història de la lluita entre el periodisme responsable i no responsable que els últims anys està en irrupció”, deia Marín, que va atribuir aquesta situació a l’auge d’Internet i de les xarxes socials que “ha modificat el sistema comunicatiu”.
Tot i que Marín va reconèixer que en el sector de la comunicació hi ha un “desordre” a causa de la irrupció de les notícies falses, “el més important és la funció del periodista, que ha de saber distingir les fonts primàries dels rumors”. Perquè això succeeixi, Marín creu que cal professionals “ben formats, honestos i ben pagats”. En aquest sentit, va apuntar que el model actual de molts mitjans de comunicació, sobretot dels diaris, està evolucionant i que el sistema tradicional que ha regit fins ara no serà el mateix. El periodista i professor de comunicació a la Universitat Autònoma de Barcelona creu que el model de gestió a seguir per part dels mitjans escrits són les cooperatives. “El periodisme no necessita grans rotatives i paper, sinó que s’ha de pagar la feina intel·lectual”, va afirmar Marín, que creu que el periodisme ha de ser valorat per la feina “artesanal” i basada en el coneixement dels professionals. Malgrat els canvis tecnològics, Marín va afirmar que el periodisme “ha d’estar a la part que guanya”.