Sinistre a l'aeroport

Foment investiga les causes de l'accident mortal

Joseph Gilman i Philippe Gutwirth, belgues residents al Principat, van perdre la vida en estavellar-se l’ultralleuger en què viatjaven

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La comissió d'investigació d'accidents aeris del ministeri de Foment espanyol ha enviat una delegació de tècnics a l'aeroport de la Seu per determinar les causes de l'accident de l'ultralleuger que va costar la vida a dos residents belgues ahir a la Seu. L'equip ha treballat avui sobre el terreny i les tasques d'investigació es prolongaran durant uns dies, segons la informació facilitada. Alhora, els mossos també han obert una investigació pròpia per aclarir el motiu de la caiguda de l'aparell contra el terra.

A més, s'ha indicat que formalment encara no estan identificats els cossos dels dos residents que volaven ahir a l'ultralleuger a l'aeroport de la Seu.

Els dos residents de nacionalitat belga van perdre ahir la vida quan l’ultralleuger en què volaven es va estavellar a tocar de l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell. Els fets van ocórrer minuts abans de les onze del matí i durant una maniobra mentre el pilot, Joseph Gilman, de 73 anys, feia “vols de prova”, segons van assenyalar els mossos d’esquadra. Per causes que haurà de determinar la investigació, l’aparell, descontrolat, va picar contra el terra a escassa distància de la pista de l’aeròdrom provocant la mort dels dos ocupants: Gilman i el seu compatriota Philippe Gutwirth, de 64 anys i cirurgià vascular a l’hospital Nostra Senyora de Meritxell.

El primer a alertar de l’impacte va ser un camioner que passava pels voltants de l’aeroport urgellenc. Fins al lloc es van desplaçar bombers de la Generalitat i també d’Andorra, mossos d’esquadra, guàrdia civil, personal de l’aeroport i tres unitats del servei d’emergències mèdiques (SEM). Les tasques de rescat de les víctimes es van allargar fins a primera hora de la tarda. El sinistre va requerir la intervenció d’especialistes en desactivació d’explosius, el Tedax, per evitar riscos amb un mecanisme de salvament que té l’aparell per utilitzar en cas d’accident. Segons van explicar fonts coneixedores, es tracta d’un paracaigudes que s’activa mitjançant un coet i que, en aquest cas, van assenyalar des dels mossos, no s’hauria fet servir. Per tal de no posar en risc els professionals que havien d’intervenir en el rescat i per evitar la destrucció de possibles proves i evidències, el mecanisme s’havia de desactivar. Després de dur a terme aquesta tasca, es va estabilitzar el fuselatge i es va procedir a l’excarceració dels cossos de les víctimes.

Bombers d’Andorra van col·laborar en la intervenció amb sis efectius i tres vehicles. El director adjunt del cos, Jordi Farré, que també es va desplaçar fins al lloc dels fets, va manifestar que forma part de la cooperació en casos d’emergència que afectin la infraestructura alturgellenca, tot recordant que després del parc de la Seu el més proper a la instal·lació és el de la capital.

La investigació

Els equips d’emergència van bar­rar el pas a la infraestructura poc després del sinistre. Pels volts de les tres de la tarda sí que es va enlairar un vol comercial programat. Una de les primeres intervencions dels bombers en arribar al lloc va ser procedir, mitjançant un coixí d’escuma, a absorbir una taca de combustible que havia quedat a tocar de l’aparell. A banda, amb agents dels mossos d’esquadra van assegurar la zona per tal d’evitar contaminacions que dificultessin les tasques de reconstrucció i investigació de l’accident. Especialistes de la policia catalana en matèria de sinistres aeris ja es van desplaçar al lloc al matí i avui s’espera l’arribada d’experts de la comissió d’investigació d’incidents i accidents aeris d’aviació civil –adscrita al ministeri de Foment del govern espa­nyol–. L’aeronau continuarà al lloc dels fets mentre sigui necessari per determinar què va causar l’accident. Una vegada excarcerades les víctimes, va quedar protegida amb escuma, van informar des dels bombers de la Generalitat catalana.

L’ultralleuger era un Pipistrel Virus Sw amb matrícula francesa. És un biplaça i pilot i ocupant van asseguts un al costat de l’altre. Segons testimonis presencials, l’aparell feia maniobres d’aterratge i enlairament quan es va produir l’impacte frontal contra el terra. Testimonis van apuntar que en un darrer intent d’enlairament després d’un aterratge fallit l’aparell no ho hauria fet amb prou força per un excés de verticalitat i va acabar estavellant-se.

El ministre portaveu, Jordi Cinca, va traslladar en nom del Govern el condol a les famílies de les víctimes.

Vol mortal

Vol mortal

tracking