L'hivern passat França va restringir el pas de camions gairebé 60 dies

L’accés a França va estar completament tancat durant 106 hores en onze jornades diferents

L'hivern passat França va restringir el pas de camions gairebé 60 diesARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La circulació dels camions de més de 19 tones per les carreteres RN-20 i RN-22 que permeten accedir a a França des del Pas de la Casa va estar restringida l’hivern passat una seixantena de jornades, tot i que no sempre les 24 hores del dia. Hi va haver restriccions tots els mesos de novembre a abril i fins tot un dia, el 3 de maig, ja ben entrada la primavera. El mes més conflictiu va ser el de desembre, quan es va prohibir la circulació als camions de gran tonatge tretze dies. Insistint que la restricció en un dia no significa que no es pogués circular les 24 hores d’aquella jornada, els mesos de novembre, gener, febrer i març també van se força conflictius. Hi ha va haver vet als camions de més de 19 tones durant deu dies al novembre, durant vuit al gener, durant dotze dies al febrer i durant nou dies al març. El mes d’abril hi va haver nou jornades amb restriccions i al maig, un dia més. Malgrat la seixantena de dies de restriccions, des de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (Atmca) no es té la sensació que l’hivern hagi estat més conflictiu que d’altres respecte a la circulació de vehicles de gran tonatge a les carreteres d’accés a França. Tot el contrari, el gerent de l’entitat, Víctor Filloy, aplaudeix la coordinació entre Protecció Civil i la direcció general de carreteres del sud-oest de França (Dirso), i el paper de l’ambaixadora gal·la al Principat per evitar que els camions andor­rans quedessin colgats a la via com va passar altres hiverns.

Etiquetes:

Avís de tancament i obertura

“La coordinació amb les autoritats franceses va permetre que ens poguéssim organitzar”, va explicar Filloy en declaracions al Diari, que va aplaudir el fet que “ens avisessin quan tenien previst vetar el pas als camions i, sobretot, quan tenien previst obrir els accessos”. El gerent dels transportistes també va destacar que “per primera vegada des de fa molt de temps hem vist bona predisposició de les autoritats franceses a mantenir oberta la via”.

Filloy va afegir que “hem vist esforços per duplicar serveis, per mantenir la carretera neta i per informar dels tancaments i les obertures amb antelació”. Des de l’Atmca es va destacar sobretot aquest darrer fet: “El tancament sempre es pot preveure, però mai sabíem quan s’aixecaria la restricció. Saber-ho ens va permetre organitzar combois de camions en aquestes finestres d’obertura.”

L’hivern passat no només va estar vetat el pas als vehicles de gran tonatge, sinó que l’accés a França va estar tancat totalment un total de 106 hores i quatre minuts. Hi va haver cinc jornades de tancament en algun moment del dia al desembre, tres dies al febrer i un dia al març. L’hivern 2016-2017 va ser una mica més benèvol en aquest aspecte, amb 75 hores i 20 minuts de tancament. Es van produir en cinc dies diferents al gener i en un al febrer.

Els tancaments i les restriccions als vehicles de gran tonatge, espera Filloy, haurien d’anar a la baixa i desaparèixer en els propers anys un cop es materialitzin les millores a la carretera d’accés que evitaran el perill d’allaus. “Si a la carretera s’acaben minimitzant els dies de tancament podrem recuperar una via que alguns transportistes eviten durant l’hivern”, va assenyalar el gerent de l’Atmca, que va afegir que “la millora de l’accés permetrà equilibrar una mica el balanç comercial amb França”. I és que Filloy va recordar quan ja fa algunes dècades la majoria de les mercaderies que entraven a Andorra provenien del veí del nord. “Això ja no tornarà a passar perquè hi havia molts productes a França que no es podien trobar a Espanya, i més quan els veïns dels sud encara no formaven part del mercat únic europeu”, va assenyalar. Creu que amb una carretera sense tancaments “els nostres clients tornaran a pensar en França i la balança entre els dos països baixarà”.

tracking