Salut
L'hospital tindrà cobertes les 28 places de metges d'urgències a finals de l'estiu
Queden les dues darreres incorporacions per a cobrir les 28 places previstes
La plantilla d’urgències es completarà durant l’estiu. Les dues darreres contractacions s’han de materialitzar al juliol i l’agost i la previsió és que entre el setembre i l’octubre tots els facultatius ja s’hagin incorporat a la feina de manera plena. A la pràctica seran 27,5, explica el portaveu dels metges del servei, Marcos Gutiérrez, atès que hi ha alguns que fan mitja jornada. Amb tot, la direcció haurà acomplert el compromís de reforç de la plantilla amb el calendari que es va preveure en un inici per tal que no es reprodueixi una situació com la viscuda aquest passat hivern, quan els professionals van esclatar a conseqüència, entre d’altres problemàtiques, del pic de feina i la falta d’efectius.
Segons va explicar Gutiérrez, les dues darreres incorporacions es produiran l’1 de juliol i l’1 d’agost, respectivament. “El que passa és que hi ha un període d’adaptació, de formació”, i per tant es preveu que “la plantilla estigui consolidada entre l’1 de setembre i l’1 d’octubre”. En paral·lel, se segueix treballant amb la direcció per a fer d’altres ajustos en el funcionament, però encara són qüestions a tancar. En tot cas, ja s’han introduït canvis que han permès alleugerir el volum de feina, com ara que s’ha sumat un metge de reforç al servei cada dia, segons va explicar el facultatiu. Val a dir que el ritme de pacients baixa notablement després de la temporada d’hivern i que això, juntament amb la incorporació progressiva de nous professionals, ja fa setmanes que va ajudar a rebaixar la tensió laboral. Encara que Gutiérrez va indicar que ara a l’estiu hi torna a haver una punta perquè és un període d’afluència turística important i també hi ha un important volum d’activitat esportiva.
Treball amb la direcció
El facultatiu valora en positiu la feina encetada amb la direcció per tal de millorar les condicions de treball al servei. “Amb el que és la necessitat de personal s’ha complert, s’han contractat professionals i s’ha fet un esforç, i amb la direcció s’hi continua treballant. S’han plantejat mesures però no tenim un canvi programat, tampoc la conformitat, però no hi ha un rebuig”, va precisar. Més enllà de la incorporació progressiva de més metges (al gener quan els facultatius van denunciar la precarietat que patien les places cobertes eren 18 de les 28 que es consideraven idònies) els darrers mesos s’han implementat altres millores. Una va ser la recuperació de les guàrdies de 24 hores, una reclamació dels professionals, que ara poden escollir entre els torns de 12 i els de 24. Per tal de fer més atractiva la feina, la direcció va reconèixer de les dificultats per atreure professionals forans, una de les problemàtiques a vèncer per completar la plantilla, també s’han tirat endavant d’altres mesures com ara millores en el reconeixement professional. Fa algunes setmanes el director assistencial, Joan Martínez Benazet, evidenciava que “no tenia sentit” que els metges d’urgències tinguessin una categoria laboral inferior a la de la resta de metges de la plantilla i que això s’havia corregit.
El cap del servei
Un altre dels focus del malestar era el cap del servei, Josep Gómez Jiménez. Les relacions d’aquest amb els subordinats havien esdevingut un punt de tensió i s’havia demanat el seu relleu. El lideratge del servei continua en stand-by perquè Gómez segueix de baixa, malgrat que la voluntat de la direcció actual del SAAS és rellevar-lo de les seves funcions un cop es reincorpori a l’activitat. En aquest sentit, Gutiérrez va indicar que el servei continua capitanejat per dos coordinadors. De fet, aquesta seria l’estructura que la direcció hospitalària voldria mantenir un cop es resolgui la situació laboral del cap del servei. La intenció dels responsables del centre sanitari era buscar-li unes noves funcions dintre de l’estructura hospitalària.
Finalment, respecte a si el malestar creat pel canvi en el pagament de les hores extraordinàries havia arribat al servei, el doctor va indicar que no estava massa al cas però que “no sé si ha estat un malentès, potser ha estat un problema de comunicació”, i que entenia que ja s’havia solucionat. El SAAS va informar la setmana passada que a partir d’ara les abonaria trimestralment al personal per adequar-se a la normativa laboral. Fins ara ho feia mensualment. El canvi va agafar per sorpresa els treballadors.