Acord d'associació

Carles Naudi afirma que l'acord suposa “la mort del tabac en 15 anys”

SDP critica la “pèrdua de sobirania” i la resta de partits en fan una valoració desigual

Carles Naudi afirma que l'acord suposa “la mort del tabac en 15 anys”

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els consellers generals d’Unió Laurediana i els independents de la Massana van ser taxatius ahir criticant l’acord final sobre el tabac. “El sector del tabac està mort perquè ells mateixos [Govern] l’han matat”, va sentenciar Naudi, i va afegir que la transitorietat de 30 anys “és una pel·lícula” i va alertar que l’economia del país se’n ressentirà. “Quan es concreti, el sector tindrà data de defunció, ja que malgrat que els primers anys es mantindrà l’statu quo, començaran a baixar els ingressos de l’Estat”, va alertar, afegint que “encara que es compensi amb les taxes especials de la venda del paquet, arribarà un moment que es cobrarà més per la taxa que per la fabricació”.

El conseller general va recordar que l’entrada al mercat europeu obrirà també la porta del Principat a les importacions, “i no ens enganyem, a l’Europa de l’est el preu del tabac és més barat que aquí, així que és fàcil que les empreses decideixin exportar-lo en lloc de fabricar-lo aquí”. Naudi va datar “la mort del tabac en 15 anys, i això afecta 700 famílies relacionades amb el sector”. La negociació que ha fet DA no ha agradat gens a Naudi, que va reconèixer que “ara mateix estem als antípodes per pensar en pactes, i ja hem dit que a la Massana farem una llista d’independents”. El també conseller general d’UL-ILM, Joan Carles Camp, va explicar “les contramesures” que van demanar als negociadors amb els quals es van reunir ahir, igual que la resta de partits. La primera és fer un estudi de viabilitat per tenir un aeroport al país. “El nostre principal objectiu és desenclavar-nos, i si volem ser la Vall d’Aran o Puigcerdà, ens equivocarem”. Si no és possible, aleshores demanaran que l’aeroport d’Andorra-la Seu “sigui plenament internacional, que permeti aterrar vols comercials i que vagi acompanyat d’un tren directe fins al Principat”. La segona petició va ser que el tren de l’Hospitalet sigui “una realitat” perquè “és molt fàcil bloquejar-nos. Només cal una manifestació a la Seu o 20 centímetres de neu al Pas. Per això, volem també que ens acostin les autopistes de l’eix 9 entre França i Espanya”.

El president del grup parlamentari liberal, Jordi Gallardo, va reclamar als interlocutors de la UE un major finançament per fer front al canvi de model econòmic, encara que només els van prometre “suport estratègic”, resposta que no va agradar al conseller general perquè “a països com Estònia, la UE sí que ha donat suport econòmic per fer aquesta transformació”, i els va acusar de “no tenir cap gest amb les especificitats d’Andorra”. Des del PS es va posar l’accent en l’annex de l’acord que explicita les condicions laborals que hauran de tenir els treballadors i que segons ells, “la reforma laboral de DA va absolutament en contra del que la UE ens exigirà”. A més, veuen “amb bons ulls” la solució trobada amb el tabac i es van mostrar més preocupats amb la llibertat de circulació de persones, i en aquest sentit veuen bé la proposta aplicada a Liechtenstein.

El conseller general d’SDP també va tractar amb Thomas Mayr-Harting i Claude Maerten la llibertat de circulació de persones, però es va mostrar contrari amb l’acord del tabac, ja que “suposa una pèrdua de sobirania per a Andorra, ja que quedarà regulat l’increment de les taxes que apliquem quan Espanya o França apugen les seves, i perquè des d’Europa ens fiscalitzaran les dades públiques sobre importació de tabac”. Per la seva part, Sílvia Bonet els va traslladar la seva preocupació sobre el fet que “una campanya electoral pugui alterar el ritme de les negociacions com ha passat a Mònaco”. La consellera general va recordar que depenent del partit que guanyi, es podrien modificar els tempos i això podria acabar “afectant la moratòria del tabac, per exemple”.

tracking