Reportatge
Amb un ull al velocímetre
Avui 1 de juliol ha entrat en vigor el canvi en el codi de circulació francès que limita a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima permesa a les carreteres de dos carrils, un per cada sentit de la marxa, que no tinguin separació central, ja sigui en forma de mitjana o de tobogan. Un canvi en el codi que afectarà, i molt, els usuaris de l’RN-20 que facin el trajecte des de Pamiers (aquí finalitza la via ràpida que ve de Tolosa) fins a l’Hospitalet. Un tram de 83,5 quilòmetres en el qual la velocitat màxima autoritzada canviarà una quinzena de vegades. I és que un cop superada la barrera de l’autopista A-66 a Pamiers, la velocitat es veurà reduïda als 110 quilòmetres per hora i en arribar a l’entrada nord del túnel de Foix a 80, per poc després passar als 70. Ja a la part sud de Foix la velocitat permesa tornarà a pujar als 110 fins a la sortida 12, a Saint-Paul-de-Jarrat, on baixarà de nou als 80 per hora fins al pont sobre el riu Arieja, tram on hi ha un radar de velocitat. Superat aquest punt de l’RN-20, la velocitat permesa es tornarà a incrementar als 110 quilòmetres per hora fins a arribar a la gran rotonda de Tarascó. S’ha de superar la població, és a dir no es podrà anar a més de 50 per hora. De nou fora de via urbana, la velocitat pujarà fins al límit dels 80 i tornarà a baixar als 50 per travessar Ornolac-Ussat-les Bains.
Superada aquesta població, el tram de Bouan, amb un carril d’avançament ràpid, permetrà al conductor arribar als 110 per hora, però ràpidament baixarà primer als 80 i després als 50 per creuar la població de Sinsat. Arribats fins aquí, no tota la resta de la ruta fins a l’Hospitalet serà de 80 quilòmetres per hora. Caldrà reduir a 50 per superar les poblacions d’Albiès i Vebrè. Al tram entre Luzenac i Perles-et-Castelet es podrà accelerar fins als 90 quilòmetres per hora si es va cap a Andorra en existir un carril d’avançament, però si es va direcció Foix, sense aquest carril, no es podran superar els 80. Caldrà parar compte, ja que en aquest tram trobem un altre radar. Després ve la desviació d’Acs-dels-Tèrmes, amb una velocitat màxima de 90 malgrat haver-hi dos carrils per sentit.
Passat aquest punt, l’RN-20 tornarà a estar limitada a 80 fins a l’Hospitalet. Amb dues excepcions: el tram amb carrils d’avançament en els dos sentits de la marxa entre la central de Mérens-les-Vals i Casa Pepe on es podrà anar a 110 i un tram de carrils 2x2 fins a arribar a l’Hospitalet on el màxim serà 90.
I si es vol anar fins al Pas, carretera de 80 amb molts revolts.