Canvis als hotels amb pitjor reputació 'online'
Les estrelles que obtindran els establiments es determinarà en funció de si compleixen o no els criteris del nou reglament i a través de la valoració a la xarxa
Els hotels amb les notes dels clients més baixes seran els primers que hauran d’afrontar els canvis per adaptar-se a la nova normativa del sector. El ministre de Turisme, Francesc Camp, va explicar ahir en la roda de premsa posterior al consell de ministres que la reputació online dels establiments, que es ponderarà a través de les avaluacions dels usuaris a Internet, servirà de referència per instar els establiments a complir els criteris del nou reglament presentat ahir pel Govern per millorar la qualitat del servei.
Fa dues setmanes, l’executiu ja va adjudicar els treballs d’elaboració de la reputació online a l’empresa Review Rank, que pròximament hauria de donar les notes dels hotels per tal que l’executiu incideixi primerament en aquells establiments amb més mancances. “Tindrem un indicador molt bo per començar a acompanyar en una primera fase els [hotels] que veiem que tenen una puntuació més baixa”, va expressar Camp, que alhora va afegir que aquests hotels “segurament són els que hauran de fer més esforços”.
El titular de Turisme va destacar que “segurament els que tindran una reputació més baixa tindran unes mancances a nivells bàsics” i que, per tant, “a mesura que vagi passant aquest any servirà per fer l’acompanyament”. Al mateix temps, Camp, que no va precisar la quantitat d’hotels que poden perdre o guanyar alguna estrella en funció de l’avaluació en línia, va matisar que “no tothom ho fa del tot bé com tampoc tothom no ho fa malament”.
El reglament presentat ahir pel Govern preveu que els hotels hagin de complir requisits per consolidar, augmentar o, en el pitjor dels casos, reduir el nombre d’estrelles que tenen actualment els establiments. Com més estrelles es vulguin obtenir, més ítems obligatoris s’hauran de complir. Pel que fa als punts voluntaris, els hotels n’hauran d’assolir un mínim en funció de la valoració que volen obtenir, però no tots.
És a partir d’aquí quan la reputació online acabarà de fixar la nota definitiva. Un cop examinats els hotels a través dels serveis que ofereixen, se’ls atorgarà uns punts que determinaran la quantitat de les seves estrelles, i en el cas que alguns establiments estiguin al llindar d’obtenir una classificació més alta o més baixa, tenir una bona reputació a la xarxa els podria ajudar a obtenir un reconeixement més elevat o inferior.
Camp va valorar que el sistema mixt de combinar el compliment dels requisits obligatoris que estipula el Govern amb la valoració a la xarxa és “innovador”. “La combinació ha de ser realment una forma d’adaptar-se al que el client avui en dia fa servir com a eines abans de contractar un servei dallotjament turístic, en aquest cas el sector hoteler ”, va afirmar el ministre, que va manifestar que aquesta metodologia s’aplica a pocs països de la Unió Europea. Un dels que ho fan és el Regne Unit.
El nou reglament per als hotels, que substitueix el que hi havia des de l’any 2000, introdueix nous criteris per avaluar el bon estat d’higiene i conservació dels hotels, estipula una superfície mínima de les habitacions i obliga a partir dels hotels de dos estrelles a proporcionar accés a la xarxa Wi-Fi en àrees comunes. Els establiments a partir de tres estrelles tenen l’obligació de proporcionar aquest servei a les habitacions. A més, també s’introdueix l’opció per al client d’indicar si vol que es es canviïn les tovalloles i llençols cada dia. El nou reglament entrarà en vigor a partir del 3 de setembre i els hotels tindran un any per adaptar-se als canvis. Camp també va deixar la porta oberta a oferir més formació en cas que el sector reclami més ajudes per acollir-se a la normativa.