reportatge
Veda oberta de multes
L’1 de juliol va entrar en vigor la reducció de 90 a 80 quilòmetres per hora de la velocitat màxima permesa a l’RN-20, la carretera que uneix Andorra amb Tolosa.
L’1 de juliol va entrar en vigor el canvi en el Codi de Circulació francès, que redueix de 90 a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima permesa a les carreteres de dos carrils, un per cada sentit de la marxa, que no tinguin separació central, ja sigui en forma de mitjana o de tobogan. En espera de saber si la decisió aconseguirà l’objectiu de reduir els sinistres a les carreteres, el que sí que s’ha constatat és l’increment de les sancions a conductors que han estat captats pels radars fixos de l’RN-20, la carretera que uneix Andorra amb Tolosa i d’altres vies secundàries de l’Arieja veïnes al Principat. El nombre de multes gairebé s’ha quadruplicat en un mes. Si el juliol del 2017 els radars van caçar 2.402 conductors a més velocitat de la permesa, el mes passat van ser 9.255 les infraccions captades.
La prefectura de l’Arieja ho considera un fet puntual i apunta que molts conductors encara no han pres consciència de la reducció a 80 de la velocitat màxima permesa. Compara la situació a la del 2015, quan es van instal·lar radars de doble sentit i el nombre de multes es va multiplicar per cinc. En l’àmbit nacional, el nombre de sancions per excés de velocitat s’ha duplicat des de l’entrada en vigor d’una mesura que ha provocat força polèmica a França i que afecta 400.000 quilòmetres de carreteres de tot l’Hexàgon.
El que alguns conductors poden considerar afany recaptatori de l’Estat francès amb la reducció de la velocitat i l’increment dels radars fixos que també preveu l’administració, és per a l’executiu la millor manera de reduir els accidents greus a les carreteres secundàries, que són els que més víctimes mortals deixen. En aquest cas, segons va anunciar el primer ministre gal, Edouard Philippe, el superàvit de les multes dels radars serà totalment enviat a un fons destinat als hospitals especialitzats en el tractament dels accidents greus.
En espera del que succeeixi els propers mesos, és probable que el nombre de multes per excés de velocitat s’incrementi a l’Arieja. L’any passat hi va haver 74.252 sancions.