Xarxa viària
Creix un 9% el nombre de vehicles que entren al país per França
Puja a 446.000 el nombre de vehicles que van arribar al país al juliol gràcies a l’increment de les arribades per la frontera francesa
Aquest estiu estan entrant més vehicles al Principat que l’any passat gràcies a l’augment del nombre de cotxes provinents de França. Les dades registrades al juliol per l’àrea de Mobilitat constaten un creixement del 8,8% del gruix de cotxes que entren per la frontera del riu Baladrà. En canvi, els que ho fan per la frontera del riu Runer han baixat un 1,5%, segons les dades facilitades per Mobilitat. Això fa que de mitjana s’hagi produït un augment respecte del juliol passat del 2,2%. Una dada positiva si es té en compte que aquest mes de l’any passat les xifres es van disparar i van entrar uns 437.000 automòbils al país, un 8,7% més dels que ho van fer el mateix mes del 2016.
D’aquesta manera, el juliol passat van accedir al país uns 446.000 vehicles, 284.000 dels quals ho van fer per la frontera de la Farga de Moles i 162.000 per la del Pas de la Casa. Els que van entrar pel sud van augmentar un 12% en el que va ser una bona temporada d’estiu per al Principal pel que fa al turisme espa-nyol. Aquest any, però, aquesta tendència positiva s’ha desplaçat al nord, on s’ha registrat l’augment més destacat d’entrada de vehicles. El cap d’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, va destacar que aquesta temporada està anant “en la línia dels darrers estius”, tot i que “possiblement, comparant entre fronteres, potser tanquem a la baixa pel sud”. En aquest sentit, va afirmar que el repunt a l’alça s’ha produït gràcies a “l’increment a la frontera francoandorrana”.
Un agost similar
Pel que fa a aquest mes d’agost, Bonell va avançar que en el que portem de mes les xifres estan sent similars a les de l’any passat en espera de tancar tot el mes. L’agost del 2017 es va mantenir la tendència a l’alça del mes precedent amb un increment del 12% de vehicles. Tot i evitar fer una valoració global fins que no finalitzi l’estiu, Bonell va remarcar que a banda del “repunt a l’alça” del juliol, al juny les dades també van ser “molt semblants” a les del 2017, el mateix que de moment està succeint aquest mes d’agost.
UN "ERROR DE COORDINACIÓ", LA CAUSA DE LES CUES QUILOMÈTRIQUES DE DIMARTS PASSAT
El cap d’àrea de Mobilitat va apuntar que les cues quilomètriques que es van formar dimarts passat per entrar al Principat per la frontera del riu Runer es van deure a “un error de coordinació”. Les retencions, que van assolir els vuit quilòmetres de llargada i van arribar a l’entrada de Sant Julià de Lòria, es van produir per la combinació de dos factors. Es va tallar el túnel de la Tàpia en els dos sentits de la marxa una hora, entre les deu i les onze del matí, per tasques de manteniment, i alhora es va alentir el trànsit a la CG-1 perquè un camió del departament de circulació estava pintant les línies de la carretera. Justament va ser aquest darrer element el que segons Bonell sobrava. “No havia de ser així. Hi va haver una descoordinació de les instruccions perquè havia de ser a una altra hora. Hi va haver un malentès de dotze hores”, va explicar, de manera que les tasques de manteniment s’havien de fer al vespre en comptes del matí. Aquest fet va provocar retencions entre Andorra la Vella i Sant Julià i les queixes d’alguns conductors. Tots dos elements van acabar provocant aglomeracions i col·lapsant l’entrada del poble, i tot i que les cues es van formar pels volts de la una del migdia, la congestió es va allargar durant tot el dia, provocant molèsties a molts vehicles.
MOBILITAT TREBALLA EN UN COMPTADOR DE COTXES MÉS PRECÍS BASAT EN IMATGES
El departament de Mobilitat està treballant en el desenvolupament d’un giny que permeti comptar el nombre de vehicles que transiten pel país de manera més precisa. Es tracta d’un comptador que han impulsat conjuntament Mobilitat, Iniciativa Actua i l’Observatori de la Sostenibilitat d’Andorra i que es basarà en la imatge a través de càmeres instal·lades en diferents punts. Un sistema innovador, ja que actualment el comptatge de vehicles es fa a través de camp magnètic sobre carretera. El fet que es faci per imatge permetrà obtenir més detalls sobre els vehicles, de manera que es podrà fer una distribució per tipologia i també per freqüència per tal de determinar quines hores i dies de la setmana són les més concorregudes. L’altra novetat és que aquests ginys, ara instal·lats només a les fronteres, s’ampliaran i s’habilitaran també a l’interior del país per comptabilitzar els cotxes que circulen per cada indret. El cap d’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, va apuntar que el projecte encara es troba en una fase molt embrionària però que la intenció és acabar de desenvolupar-ho, juntament amb Actua i l’OBS, durant la tardor, quan se li donarà forma. Bonell va remarcar que el sistema basat en imatge és més precís i no intrusiu i permetrà millorar la gestió del trànsit.