Atenció al consumidor
Els consumidors es queixen del mal servei que reben de l'hostaleria
Les reclamacions que afecten l’hostaleria i els apartaments turístics pugen un 10% i constitueixen el grup més nombrós de casos registrats
El nombre més important de reclamacions que registra el Servei d’Atenció al Consumidor afecten l’hostaleria, concretament la qualitat dels serveis que es presten en hotels i apartaments turístics, i el nombre de queixes va en augment. El balanç que va fer públic ahir l’organisme evidencia que el 27% de notificacions que es van presentar l’any passat corresponen als allotjaments turístics. En concret, del total de 632 reclamacions que es van formalitzar l’any passat, 169 eren d’aquesta categoria, setze més que l’any anterior (un 10% més) i 74 més que el 2013 (un 78% més). L’hostaleria concentra, per tant, el gruix més important de queixes que es reben a l’ens.
A nivell global, el total de queixes va baixar un 10% l’any passat, de 701 a 632, després d’uns anys de creixement continuat. La majoria de comunicacions, el 47%, les van efectuar residents a Andorra seguit de visitants espanyols, el 46%, mentre que els francesos en van presentar el 25%. La majoria ho van fer a través d’un formulari electrònic dirigit directament al servei d’atenció al consumidor, tot i que d’altres van presentar les queixes en oficines de turisme, de manera presencial o per correu electrònic.
Serveis a l’hostaleria
Pel que fa a les queixes al sector de l’hostaleria, 119 van afectar hotels, 41 apartaments turístics i 9 aparthotels. Entre les causes, la més freqüent era que s’havia prestat un servei deficient, que l’habitació estava en males condicions, que el servei no corresponia amb el que s’havia demanat o per mala atenció i tracte precari. Per darrere, un 10% de les reclamacions es van dirigir al sector automobilístic perquè el vehicle comprat no funcionava bé, per manca de conformitat en la compra, per disconformitat en el preu o per una reparació deficient. També amb el 10%, hi ha l’electrònica per disconformitat en el preu, perquè el producte no corresponia a l’acordat o perquè no funcionava bé. Altres queixes van estar relacionades amb altres comerços i amb qüestions d’habitatge, com disconformitat en el preu, problemes en el retorn de la fiança, manca de diligència en la prestació del servei o situacions d’abús de força. Finalment hi ha les reclamacions que afecten el transport, la restauració, les telecomunicacions, els serveis públics o els bancs.
8.450 euros en sancions
L’any passat es van tramitar tres expedients contra empreses arran de les queixes rebudes (una de vehicles i dues d’electrònica) que van acabar amb sancions de 8.450 euros en total. Això suposa una reducció del nombre de dossiers (onze el 2016) però un augment econòmic de les multes, que l’any anterior era de 6.100 euros. Aquestes dades fan que només el 0,5% de les queixes derivessin finalment en expedients.
El balanç del servei d’atenció al consumidor també mostra que el 67% dels conflictes es va resoldre amb un pacte entre les parts implicades, que van trobar una solució al problema, mentre que el 4% dels casos no en va trobar. La mitjana de dies per resoldre una reclamació l’any passat va ser de 7,35, el mateix període que l’any anterior. A banda de controlar l’intrusisme empresarial, l’organisme també realitza controls de preus i de marcatge de productes i de vendes promocionals.