Espais naturals
Neix el Parc Natural de les Tres Nacions
Es tracta d’una marca que uneix els parcs naturals pirinencs del Comapedrosa, de Sorteny, de l’Alt Pirineu i dels Pyrénées Ariégeoises
Protegir i garantir la sostenibilitat dels espais naturals, de la seva flora i fauna, i alhora promocionar-los turísticament. Amb aquest objectiu, els responsables del Parc Natural de la Vall de Sorteny, del Parc Natural Comunal de les Valls del Comapedrosa, del Parc Natural de l’Alt Pirineu i del Parc Naturel Régional des Pyrénées Ariégeoises han aprovat unir-se sota la marca comuna del Parc Pirinenc de les Tres Nacions. L’acord es va materialitzar ahir al Centre d’Interpretació del Comapedrosa amb la signatura del protocol de creació del nou ens per part del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, el cònsol major de la Massana, David Baró, el cònsol major d’Ordino, Josep Àngel Mortés, i el president dels Pyrénées Ariégeoises, André Rouch.
Es tracta d’una de les àrees protegides transfrontereres més extenses d’Europa, entre Andorra, Espanya i França, que, va apuntar Baró, té “com a punt emblemàtic el pic de Medacorba” a la frontera entre els tres països.
El Parc Pirinenc de les Tres Nacions suma més de 428.000 hectàrees i 158 municipis, 15 de catalans, 2 d’andorrans i 141 de francesos. En aquest sentit, el cònsol major massanenc va voler subratllar que “les muntanyes no entenen de fronteres administratives, i que els excursionistes, igual que la fauna, passen d’un territori a l’altre sense haver d’aturar-se”.
Promoció internacional
Precisament per aquest motiu, David Baró va remarcar la voluntat perquè aquesta nova marca esdevingui “una eina eficaç de promoció turística i dinamització” en el mercat internacional, si bé va posar l’accent en el fet que la unió no suposa la desaparició dels quatre parcs. “Serà una marca-paraigua i tots els parcs naturals que en formen part mantindran la seva pròpia identitat”, va sentenciar.
Una idea a la qual es va sumar Mortés, que va posar l’accent en els beneficis d’aquesta nova marca. “Ens permetrà dur a terme una bona protecció del patrimoni, garantir la sostenibilitat i fer promoció turística conjunta”, va dir, i va emfatitzar que “els esforços comercials han de saber trobar l’equilibri amb la natura”.
Per poder dur-ho a terme, Damià Calvet va explicar que properament es constituirà una comissió de treball conjunta amb el fi d’avaluar i programar les accions concretes a desenvolupar els pròxims anys. “Això ha de ser progressiu i no ens marquem cap límit temporal”, va matisar, si bé va assenyalar que les parts implicades esperen poder tenir la nova marca en ple funcionament el 2019.
Logotip i mapa divulgatiu
Tot i això, el conseller català de Territori i Sostenibilitat va avançar que les primeres accions seran la creació d’un logotip identificatiu comú, així com la publicació d’un mapa divulgatiu del Parc Pirinenc de les Tres Nacions i un apartat específic sobre aquest a la web de cadascun dels espais naturals que en formen part. En aquest sentit, les quatre parts signatàries aportaran al projecte els recursos materials i personals per fer-ho possible. Així, Baró va anunciar que treballaran per obtenir finançament a través de fons propis i europeus, especialment els Interreg Poctefa (Programa de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra).
Damià Calvet va recordar que “sobre el territori hi ha persones i societats”, i va afirmar que “per això, també estarà inclosa la promoció cultural, com ara la llengua, les falles o altres elements dels pobles que hi són presents”. L’acte d’ahir també va comptar amb la presència oficial del nou ambaixador d’Espanya a Andorra, Àngel Ros.
ZOOM
Superfície
Suma més de 428.000 hectàrees i 158 municipis
El Parc Pirinenc de les Tres Nacions suma més de 428.000 hectàrees i 158 municipis, quinze de catalans, dos d’andorrans i 141 de francesos. Així, és una de les àrees transfrontereres més grans d’Europa.
Primeres accions
Una comissió conjunta crearà un primer logotip
Una comissió conjunta formada per les quatre parts s’encarregarà de programar les accions a desenvolupar. Les primeres seran la creació d’un logotip comú i un mapa divulgatiu sobre el nou espai pirinenc.