col·lectius
Nova associació per garantir els drets dels consumidors
Els impulsors assenyalen que aquest paper no el pot fer només el Govern
![](https://imagenes.diariandorra.ad/files/image_large/uploads/2023/12/18/657f7f479cdda.jpeg)
Nova associació per garantir els drets dels consumidors
Una nova entitat cobrirà el buit que va deixar la desapareguda Associació de Consumidors i Usuaris (ACU). Els impulsors, que van començar a treballar a principi d’any, van veure la necessitat que “hi hagi una entitat que no depengui del Govern, això ho hem parlat amb diferents associacions de fora i no entenen que l’única depengui de l’executiu”, va assenyalar Lluís Ferreira, president de la nova associació. I és que amb la desaparició de l’ACU qui va assumir la tasca d’interlocució amb l’usuari i de gestió de les queixes va ser el departament de Comerç de l’executiu. Però Ferreira va apuntar que les queixes també poden anar adreçades a l’administració o que hi poden haver altres conflictes d’interessos i que per tant l’usuari necessita l’empara d’un organisme independent.
El col·lectiu, amb un nucli dur de quatre membres, té els estatuts aprovats des del 30 de juliol i els propers dies ha de començar a donar forma a les qüestions més pràctiques. “Estem acabant de preparar la pàgina web, mirant com els consumidors podran contactar amb nosaltres”, va assenyalar Ferreira. Si tenen una oficina física i atenció presencial a la mateixa també són qüestions que estan avaluant. “És el que estem mirant ara, si ens ho podem permetre o com ho fem perquè per poder ser independent hem de subsistir pels nostres propis mitjans i això s’ha de mirar”, va afegir el president de l’entitat. Una de les qüestions que es proposen és oferir una revista periòdica als socis.
Ferreira va apuntar que a final de setembre tenen previst presentar oficialment l’entitat, quan ja hauran tancat les qüestions pràctiques de funcionament i hauran posat en marxa la pàgina web, així com perfils en xarxes socials. No obstant això, ja tenen algunes aportacions a fer per tal de garantir els drets dels consumidors. Ferreira va lamentar, per exemple, que “avui dia encara hi ha molts comerços que no tenen disponibles fulls de reclamació” o que l’Agència de Protecció de Dades només pugui actuar si algú interposa una queixa i no d’ofici.
Les xifres
L’any passat el departament de Comerç va tramitar un total de 632 queixes dels usuaris i el sector de l’hostaleria va ser el que va acumular el gruix (un 27%). Un tracte deficient o la qualitat dels serveis de l’establiment van ser alguns dels arguments dels usuaris per formular una queixa.