col·lectius

Nova associació per garantir els drets dels consumidors

Els impulsors assenyalen que aquest paper no el pot fer només el Govern

Nova associació per garantir els drets dels consumidorsFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Una nova entitat cobrirà el buit que va deixar la desapareguda Associació de Consumidors i Usuaris (ACU). Els impulsors, que van començar a treballar a principi d’any, van veure la necessitat que “hi hagi una entitat que no depengui del Govern, això ho hem parlat amb diferents associacions de fora i no entenen que l’única depengui de l’executiu”, va assenyalar Lluís Ferreira, president de la nova associació. I és que amb la desaparició de l’ACU qui va assumir la tasca d’interlocució amb l’usuari i de gestió de les queixes va ser el departament de Comerç de l’executiu. Però Ferreira va apuntar que les queixes també poden anar adreçades a l’administració o que hi poden haver altres conflictes d’interessos i que per tant l’usuari necessita l’empara d’un organisme independent.

El col·lectiu, amb un nucli dur de quatre membres, té els estatuts aprovats des del 30 de juliol i els propers dies ha de començar a donar forma a les qüestions més pràctiques. “Estem acabant de preparar la pàgina web, mirant com els consumidors podran contactar amb nosaltres”, va assenyalar Ferreira. Si tenen una oficina física i atenció presencial a la mateixa també són qüestions que estan avaluant. “És el que estem mirant ara, si ens ho podem permetre o com ho fem perquè per poder ser independent hem de subsistir pels nostres propis mitjans i això s’ha de mirar”, va afegir el president de l’entitat. Una de les qüestions que es proposen és oferir una revista periòdica als socis.

Ferreira va apuntar que a final de setembre tenen previst presentar oficialment l’entitat, quan ja hauran tancat les qüestions pràctiques de funcionament i hauran posat en marxa la pàgina web, així com perfils en xarxes socials. No obstant això, ja tenen algunes aportacions a fer per tal de garantir els drets dels consumidors. Ferreira va lamentar, per exemple, que “avui dia encara hi ha molts comerços que no tenen disponibles fulls de reclamació” o que l’Agència de Protecció de Dades només pugui actuar si algú interposa una queixa i no d’ofici.

Les xifres

L’any passat el departament de Comerç va tramitar un total de 632 queixes dels usuaris i el sector de l’hostaleria va ser el que va acumular el gruix (un 27%). Un tracte deficient o la qualitat dels serveis de l’establiment van ser alguns dels arguments dels usuaris per formular una queixa.

tracking