reportatge
Robòtica per a infants a Cambodja
L’ONG andorrana Infants del Món és l’origen de la Llar d’infants a Cambodja, un programa educatiu que oferirà un curs de robòtica i de tecnologia als infants i joves del país asiàtic. Des de l’organització promouen la formació com a manera d’abandonar la pobresa.
Els alumnes de la Llar d’Infants del Món de Cambodja rebran un curs de robòtica de deu dies amb la voluntat que aprenguin uns coneixements que en una de les regions més pobres del país asiàtic difícilment podrien tenir. El projecte es diu #Tech4Cambodia i està coordinat per la Clara Planet, una barcelonina que no s’ho va pensar dues vegades a acceptar la proposta que li van fer les responsables de l’ONG andorrana. “La idea és encoratjar aquests joves que tenen entre 14 i 20 anys que s’animin i s’atreveixin a apostar per aquest tipus de carreres”, indica. El curs, que està adaptat a través de la branca de Lego Education, els permetrà tenir un coneixement molt bàsic de la matèria però els servirà per adonar-se que les màquines fan el que els seus dissenyadors poden fer. “La gràcia és que combina diferents assignatures, des de física fins matemàtiques o llengua. Volem que sàpiguen què és un engranatge i com funciona però sobretot que entenguin que ells són els intel·ligents i no la màquina, i que si ells no hi arriben, el robot tampoc no ho farà.” El projecte té l’ajuda de Pasiona, una consultora tecnològica de Barcelona.
L’Àngels Vila és la gestora del programa de la Llar d’Infants del Món a Cambodja, una iniciativa que va néixer a partir de l’ONG andorrana i que busca “crear i gestionar un centre on acollir els infants orfes i els fills de famílies molt pobres”. A més, afegeix que volien “que la solidaritat demostrada per padrins, comuns i Govern es reflectís en un país en vies de desenvolupament”. Actualment, donen suport a 459 estudiants, dels quals 315 són de primària i la resta de secundària, batxillerat i estudis universitaris o formació professional. “A la llar hi viuen 20 estudiants i 22 més estan en el projecte del centre de dia. També donem suport a les seves famílies perquè la seva situació econòmica és molt precària”, afirma Vila, que afegeix que estan “situats en una zona rural on una gran part de la població no sap llegir ni escriure i l’educació és l’única via perquè els nens puguin sortir de l’espiral de pobresa i puguin contribuir en el desenvolupament de la seva comunitat”. Una de les coses que més satisfan l’Àngels és comprovar com els pares, escèptics al principi, veuen com la formació i una bona educació ajudarà els fills a tenir la possibilitat de millorar el seu futur. Per això, des del 2012 s’ofereixen beques perquè els joves puguin anar a la universitat. Enguany n’hi haurà 16 però 23 alumnes han aprovat la carrera i ja tenen feina estable.