Estratègia turística
Malestar dels hotelers pels retrets de Camp sobre el Cirque
La Unió Hotelera diu que han venut un 2% més d’entrades per veure el Cirque du Soleil i critica que reben bitllets amb pitjors ubicacions
La Unió Hotelera (UHA) i Autèntics Hotels d’Andorra (AHA) van fer públiques ahir les seves discrepàncies amb el ministre de Turisme, Francesc Camp, arran de les declaracions que va fer la setmana passada criticant la poca implicació d’una part del sector a l’hora de promocionar Diva, l’últim espectacle del Cirque du Soleil. La UHA va enviar un comunicat en què expressava la seva “disconformitat” respecte que gairebé la meitat dels hotels no adquirissin entrades de l’espectacle per després vendre-les als turistes. Més tard, l’AHA també va manifestar a travès d’un escrit dirigit als mitjans el seu “descontent” amb els retrets del ministre de Turisme als hotelers que no participen a la iniciativa.
Les dues associacions coincideixen que cal reestructurar el sistema actual de vendes perquè el sector hoteler distribueixi més entrades. La Unió Hotelera demana la celebració d’una reunió per “solucionar” els problemes d’aquest any i “millorar la venda d’entrades de cara a l’any vinent”, mentre que Autèntics Hotels convida a fer una “reflexió”. En aquest sentit, AHA es queixa que els hotelers tenen cada vegada més dificultats per esgotar les entrades i que en alguns casos, alguns establiments han deixat de comercialitzar-les. Des de l’organització critiquen que el mecanisme actual no incentiva que els hotels comprin passis per després distribuir-los, ja que han de reservar-los amb antelació, i en cas que no els puguin vendre tots, perden diners. “Encara que la vocació de l’hoteler reposi a servir el client, no recau a generar una pèrdua econòmica, per petita que sigui”, afirmava AHA en el comunicat.
POSICIONS “NO TAN PRIVILEGIADES”
D’altra banda, la UHA assenyala que ha rebut queixes d’associats que critiquen la ubicació que se’ls proporciona i lamenta que els tiquets de què disposaven els hotelers permetien veure l’espectacle des d’un punt amb una visibilitat “no tan privilegiada”. De fet, creuen que l’augment del 14% de les vendes directes a través d’Internet es deu al fet que per aquest canal de distribució es posaven a disposició del públic passis amb una localització millor respecte a la que es ven als hotels.
En el text, la UHA afirma que creu en el projecte per portar “un referent mundial” com és el Cirque du Soleil i que fan “molts esforços” per vendre entrades. Al·leguen que malgrat el descens del nombre de turistes que van venir al país al juliol, que va ser d’un 2,8%, i la caiguda de l’ocupació als hotels, que es va situar en un 11%, el nombre d’entrades que va vendre el sector hoteler per veure la companyia canadenca va augmentar un 2% respecte del 2017.
Les dues associacions lamenten que només es demani més esforços al sector hoteler i que en canvi no s’exigeixi a les empreses d’allotjaments turístics. “Es fa una crida al sector hoteler i no es fa a altres sectors que també són susceptibles de vendre entrades”, es queixa la UHA.
Des de l’entitat, també recorden que la decisió de comprar entrades per al Cirque du Soleil depèn de cada establiment, tot i que deixa clar que “la gran majoria d’hotels creuen en el projecte, independentment de si es compren entrades o no”. D’altra banda, remarca que el sector, que ara també ha de fer front a l’adaptació del nou reglament per mantenir o poder ascendir de classificació en nombre d’estrelles, ha fet una “gran reconversió els darrers anys” i creu que les seves aportacions “poden ser positives”.
SENSE AVANTATGES
L’hoteler i president de la PIME, Marc Aleix, considera que el fet que hi hagi hotelers que no s’impliquin amb la venda d’entrades es deu al fet que no en veuen el “profit”. Aleix remarca que establiments situats a parròquies altes no distribueixen tiquets per les dificultats que passen durant l’estiu. “Cada any veuen com les xifres de negoci baixen”, afirma Aleix.
LA XIFRA
276.071 TURISTES. Aquest és el nombre de persones que van pernoctar almenys una nit al país durant el mes de juliol, que és quan es van celebrar els espectacles del Cirque du Soleil. La xifra, però, va davallar un 2,8 respecte al mateix mes de l’any anterior.