Sistema espanyol
El María Moliner es “consolida” i ha iniciat el tercer curs amb 625 alumnes
L’escola integrada ha arrencat el tercer curs amb 625 alumnes i per a la conselleria d’Educació s’ha arribat “a la normalitat total”
El sistema educatiu espanyol té aquest curs 2.982 alumnes, segons les dades facilitades per la conselleria a mitjans de la setmana passada. La davallada respecte el curs anterior és finalment molt baixa (entorn de l’1%) i menor del que inicialment s’havia apuntat des del ministeri d’Educació. La consellera d’Educació espanyola, Yolanda Varela, ho atribueix als canvis que cada curs experimenten les xifres quan encara s’està a l’inici i no totes les matriculacions s’han tancat. La baixada es reparteix entre l’Agora International School (antic Col·legi dels Pirineus) que s’atribueix precisament als canvis que ha sofert el centre, i en menor mesura a la resta d’escoles del sistema, les confessionals i el María Moliner. El centre integrat ha encetat el seu tercer curs amb 625 alumnes. Per a Varela “ja està consolidat. El primer [curs] va ser potser el de major inestabilitat, però l’any passat diria que va entrar la consolidació i aquest que s’ha de parlar de normalitat total”.
A l’escola espanyola s’ha incrementat el nombre de professors en 10, essencialment per les incorporacions a l’Agora School i al María Moliner per al reforç de l’anglès i el francès. Precisament el projecte lingüístic és un dels eixos de la renovació pedagògica a l’escola pública espanyola. Procés en el qual “encara estem immersos perquè en aquest tipus de canvis es necessita perspectiva”. D’altres eixos del projecte són el tecnològic, el científic o l’esportiu, i Varela celebra iniciatives com la que l’any passat va involucrar tot el centre, Andorra, país romànic. Hi van treballar els cicles d’infantil, primària secundària.
Formació professional
Un dels projectes importants en el qual treballa actualment l’escola espanyola és en la possibilitat d’introduir a l’oferta educativa cicles de formació professional. S’hi està treballant des de fa un any perquè, tal com posa de manifest Varela, “és un procés que té una complexitat”. En primer lloc perquè el primer objectiu és estudiar ben bé les necessitats del país abans de decidir quina oferta formativa s’ofertaria. “S’ha de fer un estudi en primer lloc per no entrar en competència amb les altres FP i també per valorar segons el mercat laboral andorrà quines serien les millors apostes”, va indicar Varela. Altres de les qüestions que s’han d’analitzar són “amb quin tipus d’instal·lacions comptem, que seria necessari fer nou i que no, el professorat que s’hauria d’incorporar”, va detallar la consellera d’Educació, que va afegir que s’està trobant la qüestió amb el ministeri andorrà.
Varela no dona terminis. “Encara no estem en aquesta fase de dir volem que el projecte surti en... Ens agradaria que fos al més aviat possible, però hi ha moltes variables que hem de tenir en compte per posar-lo en marxa”. Sigui com sigui, la voluntat és ferma. “Sempre és una qüestió que s’ha valorat com a possibilitat”, va exposar Varela sobre la integració de la Formació Professional en l’oferta de l’escola espanyola, tant per les característiques del país com perquè es tracta de “completar” l’oferta formativa del sistema. En tot cas, assenyala que es mouen amb prudència i que arrencaríem amb un primer cicle formatiu “i aniríem valorant”. Ara mateix ja ofereixen formació orientada al món laboral els sistemes educatius francès i andorrà. El Lycée té, per exemple, una branca orientada a la restauració, i al centre d’Aixovall els alumnes poden escollir entre opcions com ara la sociosanitària o la vinculada a l’estètica.
Les instal·lacions
Respecte a la necessitat d’instal·lacions va exposar que entenen que en aquest primer estadi podrien fer amb els espais que tenen. “El col·legi sí que té instal·lacions per a algunes coses que potser caldria modificar, però bé, des d’una perspectiva d’a poc a poc sí que creiem que comptem amb els espais”, va manifestar.
Precisament un dels anhels futurs per al María Moliner és que ocupi un únic immoble. “L’ideal com a centre integrat seria estar en un mateix edifici”, va exposar la consellera, però ara per ara no hi ha res en ferm. Els alumnes es reparteixen entre l’escola d’Escaldes i l’institut de secundària i batxillerat de la Margineda.