17è fòrum de l'EFA
Saboya considera l'aeroport de la Seu l'opció “realista”
Gilbert Saboya destaca la prioritat d’enllaçar les instal·lacions urgellenques amb Madrid i París
“Andorra necessita una estratègia aeroportuària per poder ser un centre de serveis d’interès per al nostre entorn.” El ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, es va mostrar així de contundent durant el 17è Fòrum de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA) que aborda, precisament, l’estratègia aeroportuària per al Principat. En aquest sentit, per a Saboya el futur de les connexions aèries del país amb l’exterior passa necessàriament per l’aeroport d’Andorra-la Seu. Davant la possibilitat de projectar un aeroport dins les fronteres andorranes, el titular d’Economia va apuntar que la infraestructura urgellenca es tracta d’una opció “realista” i va recordar que “la prioritat de Govern és la posada en marxa de les línies regulars”. “Ens hem de basar en allò que venim treballant des de fa dos anys i en què hem aconseguit un molt bon clima amb totes les parts implicades”, va afegir.
Precisament, Gilbert Saboya va afirmar que, a falta d’un estudi que estan realitzant uns experts suïssos sobre l’operatiu instrumental, es preveu que Andorra-la Seu pugui començar a funcionar amb el sistema GPS el maig del 2019. “Estem a prop de tenir aquesta capacitat que obre una dimensió diferent, perquè permet l’establiment de línies regulars, que fins ara amb l’aproximació visual no era possible”, va subratllar.
Connexió amb Madrid i París
De fet, Saboya va posar en relleu que, quan el sistema GPS estigui plenament operatiu, la prioritat de l’executiu és establir les connexions d’Andorra-la Seu amb Madrid i París. En canvi, el ministre va considerar que connectar la infraestructura urgellenca amb l’aeroport de Barcelona-el Prat “no té sentit”, i va explicar que l’enllaç amb la Ciutat Comtal “hauria de ser a través de l’helicòpter”.
D’aquesta manera, per a Gilbert Saboya el fet d’unir l’aeroport urgellenc amb la capital espanyola i francesa “obriria una via a Amèrica i a Àsia”. En aquesta línia, el ministre va recordar que l’aposta governamental és operar amb avions “de 50 o 60 passatgers” que puguin completar trajectes d’uns 1.500 quilòmetres com a màxim.
Una consideració que van compartir els conferenciants que ahir van debatre a la taula rodona sobre l’aeroport de la Seu. El director general d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, va apuntar que “com a aeroport regional, el d’Andorra-la Seu hauria d’estar connectat a la xarxa europea i Madrid i París són els llocs que tenen més sentit”. Sergi Alegre, president de l’Airport Regions Conference, també va indicar que “a Andorra li interessa Madrid i París perquè connectarien amb tot el món”.
No obstant això, Alegre va destacar el fet que, tot i tenir una infraestructura amb GPS, és necessari atreure companyies que hi vulguin operar i aconseguir rendibilitat. En aquest sentit, Gilbert Saboya va reconèixer que darrerament “algunes companyies se’ns han apropat, però sempre estaven condicionant el seu interès a l’existència del GPS”. Ara, l’executiu preveu tenir aquest sistema a la primavera i d’aquesta forma Saboya va assegurar que “els diàlegs [amb les aerolínies] podran prosperar”. A més, el ministre va valorar que l’aeroport de la Seu “està dins la zona Schengen” i “és susceptible de rebre ajudes de la UE”.
Suport de l’efa a la cambra
Per la seva banda, el president de l’EFA, Francesc Mora, va insistir en la “necessitat ineludible que té Andorra de tenir una solució de mobilitat aèria”, i es va referir al projecte de la Cambra de Comerç per construir un aeroport al Principat. Mora va dir que l’EFA dona “ple suport” a aquest estudi.