circulació a la via pública
Els patinets elèctrics es prohibiran a les voreres
Davant de la proliferació dels aparells, el Govern en regularà l’ús per garantir la seguretat dels vianants i en limitarà la velocitat
L’auge del patinet elèctric ha obert el debat sobre la convivència d’aquest mitjà de transport amb la resta de vehicles i els vianants. El Govern, que ha enllestit la modificació del Codi de Circulació, té previst prohibir l’ús d’aquests aparells per les voreres i plantejarà limitar-ne la velocitat als 25 quilòmetres per hora. Tot i això, es desconeixen les rutes alternatives que tindran els pilots dels patinets elèctrics, tot i que està previst que sigui un dels regals més demanats durant les vacances de Nadal.
En la presentació de la campanya per conscienciar sobre la seguretat viària durant l’hivern, que es va fer ahir al Centre Nacional del Trànsit, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va afirmar que els canvis del nou Codi de Circulació ja estan enllestits, però es va mostrar pessimista per poder-los aprovar abans que s’acabi la legislatura, a causa de l’embús legislatiu que hi ha al Consell General. “Com bé saben hi ha, entre cometes, moltes lleis a tràmit parlamentari”, va ironitzar Torres, que va justificar d’aquesta manera que el text no podrà entrar a tràmit parlamentari abans de les eleccions de la primavera que ve. Amb tot, l’executiu deixarà el text preparat per tal que el pròxim Govern que surti escollit dels comicis el pugui enviar al Consell General per obtenir-ne el llum verd.
En sintonia amb altres ciutats
D’aquesta manera, el Govern regularà l’ús d’aquests ginys elèctrics, com ja han començat a fer alguns comuns i altres ciutats de països propers, com ara Barcelona. Les corporacions d’Andorra la Vella i d’Escaldes-Engordany han prohibit recentment la circulació de patinets elèctrics o de bicicletes a la part baixa de l’avinguda Meritxell i a l’avinguda Carlemany, mentre que el comú de la Massana va recordar en l’últim ple que els patinets poden circular per espais públics com places, però que la voravia segueix sent prioritàriament per a vianants. El Codi de Circulació vigent regula l’ús de patins i de monopatins, però no dels patinets elèctrics.
Els primers aspectes sobre la regulació de l’ús d’aquests aparells es van conèixer durant la presentació de la campanya de trànsit Afluixa, la velocitat mata, per prevenir els accidents a les carreteres durant els mesos d’hivern, en què el titular d’Ordenament Territorial va afirmar que l’objectiu per l’any que ve és que no hi hagi cap víctima mortal a la carretera. “És veritat que d’accidents sempre n’hi pot haver, però ens hem d’assegurar que els ocupants dels vehicles no pateixin danys majors”, va explicar el ministre, que va afegir que un cop s’acabi la campanya d’hivern, també se’n tornarà a posar en marxa una altra per garantir la convivència entre els vehicles i els ciclistes, similar a la que ja s’ha realitzat aquest any.
Durant la presentació de la campanya de conscienciació, Jordi Torres va explicar que l’objectiu és conscienciar del risc que pot comportar l’excés de velocitat davant de condicions meteorològiques adverses i també va especificar que volen incidir “molt” en els conductors de motocicletes, atès el nombre d’accidents en què s’han vist implicats aquests vehicles. Els missatges, que defugen d’imatges impactants, incorporen emoticones de les xarxes socials i seran difosos a través d’Internet i dels mitjans de comunicació.
Relació amb l'excés de velocitat
Per la seva banda, el director adjunt i coordinador del cos de policia, Bruno Lasne, va explicar que l’excés de velocitat és un dels factors que “contribueixen” a la sinistralitat, encara que al mateix temps va especificar que no han notat un repunt d’aquesta casuística. De fet, Lasne, que considera que els aparells han contribuït a la reducció de la velocitat per part dels conductors, no va especificar quin percentatge d’accidents estan relacionats amb el fet de circular per sobre del límit permès ni per culpa dels efectes de l’alcohol i de les drogues.
Lasne va aprofitar per avançar que durant les vacances de Nadal s’intensificaran els controls d’alcoholèmia, com en anys anteriors. “Si la gent vol conduir, el que haurà de fer és no beure perquè poden ser controlats per una patrulla”, va asseverar Lasne, que confia que les actuacions que es faran en diferents punts contribueixin a la reducció dels accidents. “Si la gent és conscient que fem aquests controls, potser ajudarà al fet que no es begui tant, i aleshores no haurem de detenir tants conductors”, va dir Lasne.
TORRES DIU QUE EVITAR LES RETENCIONS DE SORTIDA ÉS "COMPLEX" DE SOLUCIONAR
El ministre d’Ordenament Territorial va considerar ahir que posar remei a les retencions per sortir per la frontera hispanoandorrana en dies de pont és “complex”. Durant l’acte de presentació dels murals de Samantha Bosque a la sortida del túnel de les Dos Valires, Jordi Torres va explicar que van intentar minimitzar els efectes de les cues amb “operacions especials”, com ara l’habilitació de dos carrils de circulació en sentit sud, però que no van poder evitar l’acumulació de vehicles dels turistes que havien vingut a passar el pont de la Constitució espanyola i de la Puríssima. Segons Torres, el fet que molta gent marxés a la mateixa hora es deu també al fet que a les estacions d’esquí no hi hagués prou neu. “Ens vam trobar amb una afluència de gent que va marxar pràcticament a la mateixa hora, influenciada una mica per la manca de neu a les estacions”, va manifestar Torres, que alhora es va mostrar confiat que el desdoblament que s’està construint a la parròquia Sant Julià de Lòria “aportarà solucions” per reduir els embussos en direcció la frontera del riu Runer. “Creiem fermament que aquest desdoblament que es farà sense el túnel aportarà solucions”, va dir el ministre d’Ordenament Territorial.