Consum

El comerç aposta per un canvi de model per recuperar els clients

Atribueix la disminució de les vendes a l’evolució del consum i als hàbits dels visitants, que busquen més oci

El comerç aposta per un canvi de model per recuperar els clientsFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els comerciants consideren que la principal raó de la baixada de vendes als comerços, tot i la gran afluència de visitants i turistes al Principat, és el canvi d’hàbits dels clients, i aposten per una transformació del model per recuperar les vendes. El creixent paradigma de la venda per Internet, així com el problema del diferencial de preu amb els països del voltant, són altres dels obstacles identificats pels comerciants d’ar­reu del Principat per explicar una situació que també afecta el model de país.

Sònia Yebra, presidenta de l’Associació de Comerciants de Meritxell, identifica la diferent forma de comprar dels clients com un dels problemes. “Hi ha un canvi d’hàbits de consum, tenim una tipologia de client que ve més per l’oci que no pas per les compres”, assenyala Yebra. En la mateixa línia es mou Anna Riberaygua, presidenta dels comerciants del centre històric, que confirma que tot i ser el Nadal una època propícia per prendre aire, els comerços no han augmentat ni les vendes ni la caixa. “Es deu al fet que els models canvien. El model en el qual preval la quantitat i no la qualitat no funciona”, assenyala Riberaygua. “Fer que vingui més gent potser no serveix, cal fer altres coses”, afegeix la presidenta de comerciants del centre històric. La realitat és que les dades no demostren que l’entrada de visitants i turistes sigui el problema. Riberaygua assenyala que una possible solució seria plantejar-se el model “i veure quines sortides hi ha”. Riberaygua manifesta que “Andorra no pot permetre’s perdre el petit comerciant”.

UN ALTRE TIPUS DE COMERÇ

Joan Babot, president del Fener Boulevard, manifesta que “la mateixa tònica de falta de compradors” continua. “El nombre de visitants s’incrementa però no hi ha compradors”, afirma. Babot també aposta per un canvi de model. “El que podem fer els comerciants és apostar per la qualitat i el servei”, assenyala Babot. “Buscar un comerç més agradable, més de proximitat en el tracte”, diu el president del Boulevard Fener, i reitera que “cal conscienciar tots els comerciants que inverteixin en un comerç de qualitat”. Susagna Venable, presidenta dels comerciants de Carlemany, manifesta que “el comerç està tocat”. “No ens acabem de recuperar”, afirma, i coincideix amb els altres comerciants en el diferent paradigma que s’està produint. “Hi ha un canvi d’hàbits i si no ens hi adaptem pot ser que la situació mai no millori”, diu Venable. “Adaptar-se o morir”, afegeix.

El tan demanat canvi de model podria ser apostar per l’experiència de compra dels clients, tal com assegura Riberaygua. “La gent busca experiència”, afirma, una idea que va reforçar el professor d’Esade Lluís Martínez-Ribes durant una conferència a la jornada Horitzó Retail, que es va celebrar a principi de novembre i a la qual van assistir molts dels comerciants del país.

Yebra considera que durant els darrers anys la tipologia de client ha evolucionat i ara “ve per a d’altres coses”. “L’oci, la natura, els diferents esdeveniments, i hem de treballar perquè el shopping sigui un atractiu afegit”. En aquest sentit, la presidenta de l’Associació de Comerciants de Meritxell recorda que els botiguers estan treballant amb el Govern en el pla estratègic “i creiem fermament en això”. “No serà un canvi de tendència a curt termini, però sí a mitjà o llarg termini”, manifesta Yebra.

LA COMPETÈNCIA D’INTERNET

Venable considera que una de les principals causes d’aquesta situació és Internet. “La gent vol el producte ja i el compra a través d’Internet”, assenyala Venable. “Difícilment hi pots fer res, t’has d’afegir a la tendència i vendre per Internet”, lamenta la presidenta dels comerciants de Carlemany. Babot va una mica més enllà. “El comerç està morint perquè la gent compra per Internet”, assenyala, i atribueix que el diferencial de preus ja no sigui tan important com abans a “la facilitat que té la gent de comprar a la xarxa”. Yebra, però, considera que la venda en línia “encara té una petita incidència”. “Per als nostres clients més pròxims, a França i a Catalunya, la venda online no és un mercat encara gaire desenvolupat”, afegeix Yebra, que considera que la gran competència ve directament dels comerços dels països veïns.

tracking