Els concessionaris veuen complicat aquest any

El president de l’AIVA destaca el moment d’‘impasse’ que viu el sector per l’elevada oferta que presenta i això genera dubtes en el client

Els concessionaris veuen complicat aquest anyFernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

El sector de l’automoció veu amb preocupació les dades de les vendes del 2018 i el futur que els espera el 2019, després de comprovar les estadístiques i de sentir com algunes marques ja els diuen que serà “un any complex i ple d’indecisions”, tal com afirma el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Xavier Calvís. “Algunes de les grans fàbriques ens ho han avisat perquè veuen que a la gent cada vegada li costa més decidir què comprar.” Segons indica, la gran varietat d’opcions que ofereix el mercat, les incògnites creixents sobre els vehicles de gasoil o la manca de sistemes de finançament han fet que les previsions que es tenien per al 2018 no es complissin i, per tant, vegin amb preocupació el present. “Si tanquem el 2019 com aquest darrer ja signo perquè les expectatives que teníem eren molt bones i al final s’han esguerrat”, assegura.

Etiquetes:

“Els primers mesos del 2018 van ser molt positius fins al març, quan es va estancar el mercat, però vam anar fent fins a l’estiu. Des d’aleshores, en el darrer quadrimestre les xifres van caure i hem perdut unes 200 vendes respecte a l’any passat” afirma. El departament d’Estadística va publicar les dades de matriculacions, en què es reflectia un increment del 2,1% respecte al 2017, però Calvís, que només té en compte les matriculacions de nous vehicles, diu que de les 2.625 unitats venudes el 2017 es va passar a 2.613 el 2018, una xifra “ridícula” tenint en compte les expectatives generades els primers mesos. “Pensàvem que seria un bon any i que podríem fer més negoci que l’anterior. El primer trimestre ens va animar però els darrers mesos van ser molt dolents i ens han marcat tot l’any.”

Augmenten els elèctrics

No tot, però, són males notícies, ja que la venda de vehicles cent per cent elèctrics es va incrementar força i va passar dels 47 del 2017 als 69 amb què es va tancar el 2018. La dels híbrids endollables va disminuir una unitat però no és una dada preocupant. El que sí que posa de manifest és la dificultat que té el client a l’hora d’escollir un vehicle i això en dificulta la compra. “La gent no s’acaba de decidir si vol canviar el cotxe. Si el vol de benzina o si el vol elèctric o híbrid endollable. L’inconvenient del segon és el preu, perquè és superior a la resta.” En aquest sentit, destaca les ajudes que dona Govern, com ara el pla Engega, i que fan “que en molts casos un vehicle elèctric et pugui sortir igual o fins i tot per menys preu que un de benzina”.

Una altra dada positiva, segons Calvís, és l’augment important de furgonetes, que ha passat de les 172 unitats venudes del 2017 a les 242 del 2018. “Això ens anima una mica perquè, malgrat que caigui la venda de camions, les furgonetes són bàsicament vehicles per a les empreses, per tant, que aquest sector pensi a renovar el seu parc serà important.”

Finalment, el president de l’AIVA es lamenta perquè el mal any que ha tingut el sector hagi passat només aquí, ja que, segons manifesta, les vendes a França han crescut i a Espanya s’han venut gairebé 1,5 milions de nous vehicles, per això no confia gaire en la recuperació econòmica. “Un marcador és la venda de cotxes i que caigui és un mal indicador econòmic.”

El dièsel s’enfonsa

Segons les dades de Calvís, es van vendre un 30% menys de cotxes dièsel i dels 1.289 del 2017 es va passar als 901 del 2018. De nou la mala premsa que tenen és la responsable, segons apunta.

La seva visió pessimista és compartida per altres concessionaris. Toni Capdevila, propietari d’AC Automòbil, va titllar el 2018 “d’any nefast perquè en els tres últims mesos no hem venut res de res, i la resta, poca cosa”. Per Capdevila, la manca de finançament també és un factor molt important per explicar la situació. Des d’Art Automòbils, Marc Martins indica que si els dièsel han caigut tant “és perquè la gent té molta por a comprar-los perquè no saben si els deixaran de fabricar o no”. El propietari d’Autoplus Andorra, Joan Gil, un concessionari de primera però també de segona mà, apunta que “en cotxes nous no es ven quasi res, sinó que gairebé tot el facturat és pels vehicles d’ocasió”. Ara bé, l’establiment de Gil va vendre molts vehicles dièsel i és dels pocs per a qui el mes de desembre va ser positiu. “Crec que es venen més fàcil que la resta i sempre intento tenir-ne. Per mi, el darrer mes no va ser dolent.” Finalment, des de Motorauto enyoren “l’alegria que hi havia abans. Per nosaltres, el 2018 va seguir la tònica habitual. No ha estat per tirar coets”.

tracking