Xarxa ferroviària
Porta defensa la connexió ferroviària amb el Pas de la Casa
L’alcalde, Marius Hugon, afirma que un enllaç amb el Pas de la Casa permetria dinamitzar la zona i creu que és una aposta sostenible
El projecte ferroviari per enllaçar el Pas de la Casa amb la localitat de Porta comença a tenir ressò a França. L’alcalde de la localitat gal·la, Marius Hugon, afirma que la proposta que estan treballant les cambres de Comerç d’Andor-ra i de Perpinyà “interessa” la comuna perquè la infraestructura podria ser un element dinamitzador d’aquest punt dels Pirineus que, com altres indrets de muntanya, combat l’amenaça latent de la despoblació.
Davant del futur finançament, que és la gran incògnita del projecte -el cost oscil·laria entre els 120 i els 150 milions d’euros-, Hugon creu que hi podria haver diferents possibilitats, com ara l’atracció d’inversors privats o fins i tot ajudes procedents de la Unió Europea (UE). Malgrat que ara per ara l’opció que els executius andorrà i francès assumeixin exclusivament el cost de l’obra sembla remota -els ingressos anuals del Govern són d’uns 430 milions d’euros-, l’alcalde de Porta afirma que un possible tren d’enllaç entre el Principat i França, que transcorreria majoritàriament pel país veí, hauria de tenir el suport tant de l’executiu andorrà com del francès, perquè és ambientalment sostenible.
“El tren seria elèctric i això comportaria que hi hagués menys cotxes al carrer”, diu Hugon, que espera reunir-se pròximament amb el president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, i parlar amb representants del Govern. El polític francès explica que ha contactat amb Armengol perquè es desplaci a la localitat francesa. L’alcalde de Porta afirma que un enllaç amb un tren funicular o cremallera permetria fer revifar el poble i recuperar l’aturada de trens a l’estació, ja que actualment hi passen de llarg. “A Porta, fa 15 anys que l’estació està tancada i la gent no pot viatjar. Gràcies al tren [amb el Pas de la Casa], podria tornar a obrir”, recorda l’alcalde.
RELLANÇAR L’ESQUÍ
Hugon també veu en el projecte una oportunitat per a l’estació d’esquí de Porté-Puymorens. Si eventualment el projecte tirés endavant, Hugon demanaria que el tren fes parada a l’estació. “Seria bo que hi hagués una sortida a Porté-Puymorens i demanaré si aquesta opció és possible, diu Hugon, que al mateix temps afirma que el fet que la gent es pugui desplaçar amb tren permetria “crear llocs de treball”. Actualment, Porta té 124 habitants.
Segons el projecte que s’està elaborant, el tren permetria enllaçar a través d’un túnel el Pas de la Casa amb Porta en onze minuts. Segons va publicar la ràdio francesa France Bleu Roussillon, el desnivell total seria d’uns 580 metres i l’estació del Pas de la Casa seria soterrada. Un cop a Porta, caldria construir un viaducte d’uns 200 metres per fer arribar el tren a l’estació actual.
SENSE TERMINIS
Preguntat pels terminis, Marius Hugon no posa cap data i, de fet, afirma que “encara no hi ha cap calendari”. Una altre aspecte rellevant del projecte seria la necessitat d’instal·lar una duana a l’arribada a Porta per controlar el trànsit de mercaderies. De moment, Hugon encara no ha parlat amb els comerciants del Pas de la Casa per copsar les seves impressions sobre aquest projecte, que també podria beneficiar la localitat encampadana, que a l’hivern es veu afectada per talls puntuals a la carretera RN-20 a causa de les nevades. “Encara no n’hem parlat”, admet Hugon, que ja ha fet alguns tràmits administratius per incorporar aquest projecte en el futur pla d’urbanisme intercomunal.
Els impulsors del projecte creuen que l’enllaç amb tren entre el Pas de la Casa i Porta permetria obrir l’opció d’establir més freqüències tant en direcció a Tolosa i París com a La Tour de Carol i a Barcelona. Des de la Cambra de Comerç d’Andorra també esperen que una futura candidatura dels Pirineus pels Jocs Olímpics d’Hivern del 2030 impulsi el projecte.
NORMALITAT PER ENTRAR AL PAÍS TOT I LES PROTESTES DELS ARMILLES GROGUES
Un miler de persones es van manifestar ahir a Foix en el novè episodi de les protestes dels Armilles Grogues. Tot i això, les afectacions per accedir al Principat van ser escasses. Els ciutadans congregats van concentrar-se a primera hora a l’avinguda de la Vilotte, i després es van dirigir al centre del poble, on van protestar contra les polítiques del govern francès. A la localitat de Foix, el túnel de l’RN-20 va ser tancat per la mateixa prefectura de l’Arieja per precaució, com ja havia passat en les últimes jornades de mobilització. A tot el país, unes 84.000 persones van sortir al carrer, vuit mil de les quals a París, segons el ministeri de l’Interior francès. A París, hi va haver uns 8.000 protestants i a Tolosa, uns 3.000. Tot i això, les xifres van ser lleugerament superiors respecte a les de la setmana passada, quan a tot l’Hexàgon es van manifestar unes 50.000 persones.