Seguretat en el trànsit

Alerta per la problemàtica de l'alcohol al volant

Mobilitat alerta que “l’alcohol cada vegada està més present” en la societat i que “no es pot lligar la conducció amb la beguda”

Alerta per la problemàtica de l'alcohol al volantARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El 2018 es va tancar amb 508 accidents de circulació a les carreteres del Principat. Segons les dades de la policia, l’alcohol o les drogues van estar presents en 76 d’aquests sinistres, un 14,96% del total. Es tracta d’una xifra similar a la dels anys anteriors, ja que des del 2011 entre un 11% i un 16% dels accidents a la xarxa viària han estat marcats pel consum de substàncies prohibides. Un fet que el cap de Mobilitat, Jaume Bonell, lamenta tot advertint que, especialment, la ingesta de begudes alcohòliques barrejada amb la conducció “és un problema de societat important”. “L’alcohol cada vegada està més present i, precisament, l’alcohol i la conducció són dues qüestions que no poden anar lligades mai”, diu. En declaracions al Diari, Bonell insisteix que “s’ha de destacar que socialment hi ha un problema greu amb la ingesta d’alcohol”. Preguntat per què es decideix agafar un vehicle sota els efectes de l’alcohol, el cap del servei assenyala que “és en el punt d’eufòria que genera l’alcohol quan se sol prendre aquesta decisió”.

Des de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) consideren que “l’alcohol i les drogues al volant fan molt de mal”. El seu president, Enric Pujal, apunta que “sense cap mena de dubte s’ha de lluitar” contra aquestes substàncies a l’hora de conduir, “no només pel perill per a qui condueix, sinó també pel risc que suposa per a tots els que estan a la calçada”.

Accidents amb víctimes

En aquest sentit, segons les dades facilitades per la policia, sobresurt el fet que dels 508 sinistres del 2018, 256 van saldar-se amb víctimes i en un 7,81% dels casos algun dels pilots implicats va donar positiu. Una xifra que segueix la línia dels anys anteriors, ja que, a tall d’exemple, el 2017 hi va haver una incidència d’alcohol o drogues en el 7,2% dels accidents amb danys personals.

En paral·lel, cal tenir present que el 2018 va acabar amb cinc víctimes mortals en quatre sinistres diferents. Tots van ser motoristes, a diferència de l’any anterior, quan van perdre la vida tres motoristes i un conductor de cotxe en diversos accidents. De fet, el 2018 va ser l’any amb més morts des del 2012, quan es va arribar a les 6 víctimes mortals. Per a Pujal, aquestes dades recorden que “està clar que hem tingut dos anys absolutament negres consecutius” amb les motos. “La clau a l’hora de conduir la moto és la conscienciació”, diu el president de l’ACA, que es refereix a “la víctima zero”. “La víctima zero no és quelcom estrany, atès que el 2016 ja es va assolir i és l’objectiu de tot el país.” Pel que fa als accidents sense víctimes, però sí amb danys materials, el 2018 va acabar amb 252 sinistres d’aquest tipus, un 22,22% dels quals amb conductors sota els efectes de l’alcohol o les drogues.

El factor humà

Tot un seguit de dades i xifres que des de Mobilitat vinculen, fonamentalment, a errors humans. Jaume Bonell argumenta que, “malgrat la percepció que es pugui tenir”, la majoria dels sinistres de l’any passat “no són atribuïbles a la via, sinó al conductor”. “Darrere dels accidents hi ha un component més atribuïble a l’home que no pas a la carretera o a la màquina”, diu, i justifica que és “un comportament inadequat allò que genera l’accident”.

Per aquest motiu, tant Mobilitat com l’ACA coincideixen a remarcar que la clau de volta per reduir els sinistres és la conscienciació dels conductors. Precisament, Bonell posa l’accent en la campanya Afluixa, mentre que Pujal recorda que des de l’Automòbil Club s’està treballant en una campanya, juntament amb Govern, per conscienciar els pilots. Enric Pujal explica que es presentarà aquesta primavera i que s’allargarà durant 3 anys. “L’educació viària és necessària en els infants, però també en els adults”, afirma Pujal. I és que, segons el president de l’ACA, “els joves de 20 anys ho tenen més assumit”. “La conscienciació a la carretera manca entre els conductors d’entre 30 i 60 anys”, conclou.

Alerta per la problemàtica de l'alcohol al volant

tracking