Seguretat viària

Els positius al volant es van enfilar als 616 l'any passat

La policia va realitzar més de 5.500 controls a les carreteres l’any passat i va detenir 465 conductors que van superar el límit permès

Els positius al volant es van enfilar als 616 l'any passat

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els prop de 5.500 controls d’alcoholèmia i drogues que la policia va efectuar l’any passat van donar com a resultat 616 casos positius en alguna de les dues substàncies. Segons les dades facilitades pel cos, 465 van cometre una infracció penal, 441 dels quals van superar el límit permès d’alcohol en sang, 10 conduïen sota els efectes d’estupefaents i 10 més havien consumit les dues substàncies. La resta són sancions administratives. El director adjunt primer i coordinador del cos, Bruno Lasne, reconeix que la xifra representa un increment important respecte a l’any passat, tot i que explica que es van fer molts més controls. “El 2017 no vam arribar als 4.000 i vam detectar 451 positius, 324 dels quals els vam arrestar, però l’any passat vam fer un esforç molt important que volem mantenir”, assegura. Dels 616 positius a la car­retera el 2018, 283 es van produir en les diferents campanyes de controls, especialment en època de Nadal i en festes majors.

Si ens remuntem més enrere, el 2016 es van fer 3.600 controls i el 2015 no van arribar als 1.500, “això vol dir que pràcticament hem triplicat el nombre d’inspeccions en quatre anys”. Malgrat que no es pot créixer sempre a aquest ritme, el director adjunt primer apunta que enguany també podran fer controls d’alcohol i drogues el centenar d’agents del servei de seguretat ciutadana, perquè “no té cap sentit que aquells que estan trepitjant el car­rer no tinguin la competència per fer aquesta tasca preventiva”.

Nou campanyes de prevenció

La policia va realitzar nou campanyes de prevenció diferents el 2018. Tres van ser contra l’alcohol i les drogues al volant i Lasne confia en el seu èxit perquè “provoquen por al conductor”. També explica que per evitar que la gent es digui on s’ubiquen canvien regularment de lloc, en una mateixa nit fins i tot. “Sempre hi ha la possibilitat que algú s’escapi però muntem els controls en diferents ubicacions. Som itinerants i aprofitem els llocs estratègics perquè ningú pugui escapolir-se”, afirma. La resta de campanyes es divideixen en tres per excés de velocitat i detecció de conducció temerària, dues gairebé específiques per a motocicletes per garantir que circulen amb la ITV superada, i la darrera es va fer per controlar els accessos a les escoles. Es preveu que enguany es realitzi un nombre similar de campanyes. En l’àmbit de la prevenció a la carretera, el 2018 es va incidir en els controls només per a conductors professionals, tant d’autobusos com de camions de mercaderies, i malgrat que no es disposa de totes les dades, el director adjunt primer assegura que en “algun cas també van donar positiu”.

Respecte a les ITV de les motocicletes, el responsable de la unitat de seguretat viària en l’àmbit operatiu, Francesc Povedano, reconeix que “en els controls que hem fet hem trobat casos de motoristes que no l’han passada”. No hi ha una resposta clara sobre per què aquest col·lectiu actua d’aquesta manera, sobretot si tenim en compte que els casos detectats són molt superiors als dels turismes, però Povedano hi afegeix que molts motoristes tampoc no revisen l’homologació del casc. “En la campanya que va fer la ITV l’any passat, els vam recomanar que ho miressin i van veure que molta gent portava un casc molt antic o que directament no estava homologat.”

L’any passat es van registrar 584 accidents a les carreteres del Principat, amb un balanç de sis persones mortes en cinc sinistres i 279 persones ferides. Són xifres similars a les del 2017 i per això la policia ha pres el repte de “zero morts a la carretera”. Per ajudar a aconseguir-ho disposen de 13 aparells de detecció de velocitat, la principal causa que va provocar víctimes mortals. Lasne assegura que l’alcohol també hi va jugar el seu paper però desconeix el nombre exacte de casos. Una altra xacra contra la qual s’ha d’enfrontar són les carreres il·legals de cotxes. Segons afirma, l’any passat es van descobrir dos casos, un a la CG-2 a la sortida d’Encamp, en direcció Canillo, i un altre al coll d’Ordino, on es va activar un dispositiu concret durant una temporada per evitar que es repetissin.

POLICIA, URBANS I MOBILITAT FARAN UN MAPA D'ACCIDENTS

La policia, el departament de Mobilitat i la interpar­roquial es van reunir dimecres per crear una comissió de treball amb l’objectiu de dibuixar un mapa dels accidents d’Andorra i així conèixer aquells punts on es produeixen més sinistres. Els tres cossos van acordar la creació d’un formulari que s’haurà d’omplir cada vegada que es produeixi un accident. Hauran de marcar exactament el lloc on s’ha produït i derivar aquesta informació a una empresa que farà la recollida de les dades i elaborarà aquest mapa. “Un dels problemes que ens trobem és que ara mateix no tenim localitzats els punts negres però amb aquesta mesura, podrem identificar tots els punts on hi ha hagut accidents, siguin amb danys materials o amb víctimes, i podrem actuar”, diu Lasne. A la presentació, a càrrec del cap de Mobilitat, Jaume Bonell, i el director adjunt primer, van explicar als urbans com interactuar entre tots els cossos, com omplir el full de dades i com fer la transmissió.

tracking