Transport ecològic

Les companyies elèctriques han instal·lat més de 60 carregadors

Les companyies tenen més de 60 carregadors distribuïts per tot el territori

Les companyies elèctriques han instal·lat més de 60 carregadorsFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els vehicles endollables són una aposta de futur a Andorra. Les companyies elèctriques del país (FEDA, Nord Andorrà, Mútua Elèctrica de Sant Julià de Lòria i Sercensa) tenen instal·lats 60 car-regadors distribuïts per tot el ter-ritori nacional i la intenció és continuar ampliant la xarxa de punts de càrrega amb “uns sis o set” cada any. Així ho afirma el director de diversificació de FEDA, Xavier Forné, que valora molt positivament aquestes xifres: “És una bona ràtio, hi ha car-regadors per tot arreu. Evidentment n’hi ha més a Escaldes i a Andorra la Vella, però totes les parròquies en tenen, per la qual cosa creiem que la xarxa actual dona una bona cobertura.”

El nombre de càrregues efectuades l’any passat va superar les 18.000. Unes xifres que s’han assolit gràcies a l’increment de l’ús de vehicles elèctrics i híbrids endollables tant per part dels residents com dels turistes. I és que, segons afirma Forné, malgrat que la cobertura de carregadors per a vehicles elèctrics que hi ha és suficient, aquesta pot arribar al seu límit d’ús en dies de molta afluència de visitants al país. Per aquest motiu, FEDA pretén augmentar l’oferta tant de carregadors com de punts de càrrega. El director general de la companyia, Albert Moles, explica que el nombre de vegades que es va utilitzar aquest servei l’any passat gairebé va duplicar les xifres de 2017, per la qual cosa existeix la necessitat de fer més instal·lacions per adaptar-se a la demanda existent. “Aquest any han augmentat les càrregues de gent del país, però molt més les dels turistes”, apunta Moles, que explica que l’afluència de turistes es concentra en uns pocs aparcaments a les parròquies centrals, per la qual cosa volen ampliar el nombre de car-regadors en aquests punts: “En llocs on hi ha tres o quatre carregadors he vist que de vegades estan tots ocupats. Per això, la idea és tant augmentar els punts on hi ha carregadors com incrementar el nombre de carregadors en cada punt.” Sobre el servei que ofereix la companyia, Forné asse-nyala que no volen que els punts de càrrega es converteixin en places d’aparcament, ja que davant de la creixent demanda han de fomentar la rotació de vehicles. Per aquest motiu, els usuaris tenen dues hores de càrrega gratuïtes i han de pagar cinc euros a partir de la tercera hora. El director de diversificació de FEDA explica que un vehicle elèctric triga unes quatre hores a carregar-se, però apunta que les distàncies a Andorra són suficientment curtes com perquè es puguin omplir totalment les bateries amb les dues hores de servei gratuït que ofereixen.

La intenció de les companyies elèctriques de continuar ampliant la xarxa de carregadors sorgeix, principalment, de l’exponencial creixement dels vehicles elèctrics i híbrids endollables que s’ha donat al país en els últims anys. Forné atribueix aquest important increment al programa Engega, amb el qual el Govern pretén augmentar significativament la quantitat d’aquest tipus de vehicles. “Fa tres anys, abans del programa Engega, gairebé no hi havia cap vehicle elèctric ni híbrid. Ara, s’ha passat a més de 400 en tres anys”, assenyala el director de diversificació de FEDA, que espera que aquesta xifra augmenti en uns 150 nous vehicles cada any. Ara, la companyia estudia els espais disponibles on es podrien disposar nous carregadors, que podrien estar instal·lats i entrar en funcionament de cara als últims mesos de l’any.

CICLAND JA SUPERA EL MILER DE VIATGES EN EL QUE VA DE 2019

El servei de bicicletes elèctriques compartides del Principat, Cicland, ja ha superat el miler de viatges des que va començar l’any. Així ho afirma el gerent de l’empresa, Erik Fraissinet, que es mostra molt satisfet amb l’evolució del servei. Cicland va tancar el 2018 amb més de 100 abonats i de moment manté la dinàmica de creixement al 2019, que arriba als 106. D’aquests, 66 persones tenen contractat el forfet anual, 14 el forfet de 25 viatges i 26 són clients que estan donats d’alta en el servei i l’utilitzen de manera puntual. Fraissenet espera un important creixement de cara a aquest any, especialment amb l’arribada de la primavera i l’estiu. Malgrat això, el gerent de Ciclant no vol que la gent es limiti a utilitzar les bicicletes del servei amb bon temps, ja que considera que pot ser una alternativa de transport durant tot l’any: “Hi ha gent que amb les nevades ha continuat agafant la bici perquè, al cap i a la fi, aquestes persones haurien anat caminant igualment tot i la neu”. Cicland prepara noves tarifes per a aquest any, que podrien estar enfocades als joves, especialment els estudiants de la Universitat d’Andorra (UdA). Així mateix, Fraissinet va anunciar noves parades que s’instal·laran al llarg del 2019, però no va especificar els emplaçaments, ja que, segons apunta, estan estudiants les possibilitats i l’impacte que aquestes podrien tenir: “Estem rebent sol·licituds de possibles clients que ens envien correus perquè posem parades en llocs d’interès per al públic. Quan prenguem les decisions anunciarem les noves parades”.

Les companyies elèctriques han instal·lat més de 60 carregadors

tracking