Societat
Els xofers denunciaran els casos d'assetjament
Els xofers hauran d’avisar els professionals que tracten aquestes situacions al centre escolar on vagi l’infant assetjat
Els conductors de transport escolar hauran de comunicar als professionals que intervenen en casos de bullying a cada escola en el cas que un dels nens que portin en el seu vehicle pateixi un cas d’assetjament. Aquesta és una de les diverses recomanacions fetes pel ministeri d’Educació i Ensenyament Superior sobre l’anunci de la licitació de la contractació d’empreses de transport públic de passatgers per carretera, necessàries per a la realització del servei de transport escolar diari dels alumnes escolaritzats en escoles públiques, excepte els alumnes que siguin beneficiaris del bus lliure, i que va publicar el Govern en un edicte al BOPA dimecres passat, dia 20, i que havia aprovat en la sessió del Consell de Ministres del 6 de març passat.
Alguns dels màxims directius d’empreses que fan el servei de transport d’autobús escolar al Principat han donat el seu punt de vista sobre què els semblava aquesta nova mesura del Govern. Lluís España, propietari de Viatges Espanya, sosté que “és molt important que els xofers sàpiguen quin ha de ser el seu paper en cada moment. Em sembla bé que es vulgui regular quan passa una situació com aquesta però els conductors dels nostres autobusos escolars ja saben quan han d’intervenir.” Per la seva banda, Gabriel Dallerès, president de Cooperativa Interurbana, assenyala al respecte que “els conductors ja acostumen a comunicar-ho i, això sí, quan ho detecten, ells notifiquen immediatament a un professional més qualificat que ells que hi ha a cada col·legi quan perceben que hi poden haver indicis d’un infant que sofreix assetjament per part d’un altre company.” Mentre que el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, defineix aquesta recomanació del ministeri d’Educació i Ensenyament Superior com a “bona, nosaltres creiem que és correcta”.
Segons va informar el Govern, “el nou concurs de transport escolar es convoca amb la voluntat de seguir mantenint un alt grau de servei a l’usuari tot millorant les condicions de seguretat en els desplaçaments”. Així doncs, d’acord amb les recomanacions en matèria de seguretat en el transport d’escolars europees, es va acordar “incorporar al concurs millores relatives a la seguretat dels escolars i dels conductors”. D’aquesta manera, el ministeri també vol que “tots els vehicles estiguin dotats obligatòriament de seients equipats amb cinturons que permetin garantir una correcta subjecció dels infants independentment de la seva edat i alçada.” El plec de bases també incorpora el compromís per part de les empreses transportistes de mantenir els mateixos conductors i autobusos al llarg del curs escolar. El ministeri també preveu un període de més de vuit mesos per poder adquirir vehicles nous. També es valorarà que els vehicles continguin equipament de geolocalització.
Segons Llúis España, “aquestes mesures ens semblen correctes. Com més seguretat hi hagi en un autobús, sigui de transport escolar o no, millor per a conductors, passatgers i propietaris.” Tant Gabriel Dallerès com Bartumeu Gabriel també comparteixen amb España que les recomanacions del ministeri són “correctes” i, a més afegeixen que els autobusos del Principat porten els seients equipats amb el cinturó de seguretat “des de l’any 2013”. Dallerès també matisa, però, que l’únic neguit que té és que “aquestes mesures suposin més despesa per a les empreses. S’han d’evitar els costos de paperassa per temes superflus. Per quëstions com la seguretat, el que faci falta. Però cal que tot es faci amb agilitat.”
El transport escolar a Andorra és un servei destinat principalment als alumnes de maternal i primària de les escoles públiques del país. Actualment, el servei de transport escolar desplaça diàriament 1.800 alumnes repartits en una flota d’uns 47 vehicles diaris.