Economia i turisme
Els hotelers rebutgen la possible taxa turística
Les associacions es queixen que no és el moment de posar cap impost als turistes i que les formes
no han estat les correctes
La Unió Hotelera (UHA) i Autèntics Hotels d’Andorra (AHA) no estan d’acord amb el fet que s’introdueixi ara una taxa turística a totes aquelles persones que visiten el Principat. El president de la comissió de la Marca Andorra i membre de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), Pere Augé, en la roda de premsa de presentació dels treballs realitzats per la mateixa, va afirmar que es podria considerar que una part de l’import de la taxa turística podria anar a finançar la Marca Andorra, a través de la Fundació Andorra Better Life. El principal argument que esgrimeixen tant la UHA com l’AHA és que si els seus establiments són els recaptadors d’aquest impost, i després va a parar a les arques públiques, no entenen com després, en comptes de repercutir en la millora d’un sector clau per al país com el turisme, financi una entitat privada, com és una fundació. A més, creuen que, amb l’actual situació financera de la majoria dels allotjaments turístics, “no és el moment” de plantejar-se aquest tema.
El gremi d’hotelers també critica que no se’ls hagi consultat abans de treure aquest tema a l’opinió pública i critiquen “la manca de diàleg entre totes les parts”. Augé va sortir ahir al pas d’aquestes acusacions i va matisar que “la polèmica és absurda, tan sols vam llançar una idea entre vint-i-dos i la premsa va fer un titular d’aquesta com podria haver-la fet d’una altra.”
La UHA va indicar en un comunicat ahir que “el sentiment per part dels hotelers és de malestar per la manca d’informació rebuda i per la manca de consens. La gran majoria dels establiments hotelers no estem d’acord amb l’aplicació d’aquesta possible taxa turística com a nova mesura de finançament de promoció turística”.
Per la seva banda, la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra, Cristina Canut, en ser contactada ahir pel Diari, va recordar que “fa un any, quan el ministeri de Turisme i Comerç va iniciar el desplegament de la Llei d’allotjaments turístics, el ministre Francesc Camp va sondejar entre el sector la possibilitat d’introduir una taxa turística. La nostra resposta va ser negativa pel mal moment pel qual aleshores passaven i pel que continuen passant actualment els estats financers dels nostres hotels.” Canut manté el to crític envers la mesura, tot afegint que “no pot ser que el retorn de la taxa vagi a una entitat privada i no a la millora del sector turístic, que ho necessita de manera urgent”. Sobre aquesta qüestió, l’hotelera avisa, a més, que “just quan el turisme, com a motor del país, necessita idees noves i hem de procurar promocionar entre tots un turisme de més qualitat que el que tenim ara, potser no tan massiu com el que ve en temporada alta, per als moments de l’any en els quals ens costa més tenir els hotels més plens, no pot ser que surti Augé ara i digui el que ha dit. Trobem que aquestes declaracions són de mal gust.”
La Unió Hotelera d’Andorra, en una segona part del comunicat amb un to més conciliador, també va voler fer una crida a l’entesa i al diàleg entre totes les parts en dir que a molts països del món s’aplica la taxa turística en venir suportada per “un pla previ.” I continuen el seu argument tot afirmant que “si hi ha un projecte específic que millori el producte de país ofert fins a la data i és un projecte interessant pel sector i pel país, aleshores treballaríem de manera conjunta amb els actors implicats i estudiaríem les possibilitats de finançament”, deixant caure que la idea creada per Bloom Consulting i explicada per Augé ha estat precipitada i que li manca el rigor necessari per ser considerada vàlida.
En una línia semblant, Cristina Canut creu que “avui la taxa no existeix. El dia que la posi en marxa el nou Govern, esperem que sigui perquè s’haurà produït aneriorment un debat públic al nou Consell General” que hi haurà al país després de les eleccions generals del 7 d’abril. I, prèviament, Canut diu que abans d’arribar al poder legislatiu, “s’haurà d’haver parlat amb totes les parts implicades: Govern, ministeri, CEA, patronals hoteleres i sindicats. I el que surti consensuat d’aquestes reunions és el que s’hauria d’acabar aplicant”.
Pere Augé, en ser preguntat per la reacció tant de la UHA com d’Autèntics Hotels d’Andorra, va respondre que “no ha de ser un tema polèmic en absolut. Nosaltres hem impulsat el projecte de la Marca Andorra. L’empresa Bloom Consulting només ha fet una proposta i es tracta d’un dels 22 projectes que ha fet per a la promoció turística del país. No s’ha pretès passar per davant de ningú. M’agradaria treure ferro a l’assumpte. Crec que la polèmica no s’hauria ni d’haver creat”.
Augé, però, va finalitzar el seu discurs afirmant que, des del seu punt de vista, tot s’havia fet “de forma consensuada entre les diferents parts” i que tot acabaria decidint-se al nou Consell General que es creï després del 7-A i que només han fet això “per l’interès general dels andorrans”.