Accés al Pas de la Casa

La millora de la carretera amb França s'encalla

L’Estat francès no ha adquirit els terrenys per arranjar la carretera i la seva declaració d’utilitat pública és vàlida fins al 2020

La millora de la carretera amb França s'encalla

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La millora de la carretera RN-20 entre Foix i Andorra corre el perill de quedar aturada si es confirmen els temors de les autoritats de l’Arieja, que en els darrers dies han aixecat la veu per denunciar els retards que viu el projecte. Unes obres que finança en part el Govern, que s’ha compromès a invertir 10,5 milions d’euros fins al 2023. Un compromís que arrenca del conveni que el cap de Govern, Toni Martí, i el primer ministre francès, Bernard Cazeneuve, van signar a París el 22 de març del 2017. L’acord preveu una inversió conjunta de 22 milions d’euros per actuar en els diferents corredors d’allaus de l’accés al Pas de la Casa des de França i dels quals ja s’han executat part dels treballs. El conveni també fixava que l’Estat francès es comprometia a invertir 136,5 milions d’euros més en la reforma global de la carretera des de Foix fins a Acs-dels-Tèrmes amb la construcció de diversos desviaments per evitar creuar poblacions, de carrils d’avançament en diversos punts de la carretera i la instal·lació de dispositius antiallaus.

Les obres que corren més risc de quedar aturades sense data serien les d’aquest segon bloc, ja que, segons denuncien des del territori, de molts trams encara s’estan realitzant els estudis i la declaració d’utilitat pública dels terrenys on es realitzarien les obres només té validesa fins l’any que ve. Uns terrenys que l’Estat francès encara no ha comprat. Igualment, França ha d’aprovar el pla Estat-Regió 2021-2026 en què s’emmarquen les obres que l’executiu fa en diversos punts de l’hexàgon i el territori tem que dins del pla no s’incloguin les partides necessàries per dur a terme la millora de la carretera RN-20.

Posició de l’executiu francès

El debat sobre si es tiraran endavant o no les obres va arribar dijous passat a la cambra alta francesa. El senador per l’Arieja Alain Duran va preguntar a la ministra de Transports, Élisabeth Borne, sobre el tractat amb Andorra per la millora del tram entre l’Hospitalet i Acs-dels-Tèrmes, i també sobre el conveni paral·lel entre l’executiu gal, el departament de l’Arieja i la regió d’Occitània per continuar les obres fins a Foix. El senador va recordar a la ministra que els 70 quilòmetres afectats formen part d’un eix transfronterer entre Barcelona i Tolosa i la va qüestionar sobre el calendari de treballs a realitzar.

La resposta de Borne –“estaré atenta, com a part de la programació dels contractes estatals, que es compleixin els compromisos assumits el 2017 per l’acord francoandorrà”– no ha tranquil·lit­zat les autoritats de l’Arieja. En declaracions recollides pel diari La Dépêche du Midi, el senador Duran va assegurar dilluns que aquest projecte “no es completarà ni tampoc començarà en un futur proper”. Igualment, el senador del grup socialista va recordar que “tot i que es tracta d’un altre govern [el que va signar l’acord], l’Estat es va comprometre a participar en aquests projectes”. Duran també va lamentar que les tasques que havien de fer la regió d’Occitània i el departament de l’Arieja “s’han realitzat”, i les de l’Estat, “no”. Per Duran, “ha arribat l’hora d’afanyar-se”.

També és pessimista el president de la comunitat d’ajuntaments de l’Alta Arieja, Alain Naudy, que tem que el desviament de Tarascó –l’obra més ambiciosa del projecte– quedi aturat durant anys, tal com va passar amb el desviament d’Acs-dels-Tèrmes. “El contracte del pla d’Estat-Regió acaba en dos anys i és a partir d’avui que hem de començar a registrar crèdits per al següent”, va advertir Naudy.

L’alcalde de Tarascó, Alain Sutra, també es va mostrar neguitós en recodar que la declaració d’utilitat pública dels terrenys caduca el 31 de desembre del 2020 i que les compres s’han de fer abans.

La millora de la carretera amb França s'encalla

tracking