Estadística

Les dones són majoria en les plantilles de les grans superfícies

Al gener, gairebé un 62% dels empleats d’aquests establiments eren de gènere femení

Les dones són majoria en les plantilles de les grans superfícies

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El departament d’Estadística va publicar ahir per primer cop l’índex de vendes de les grans superfícies –els establiments comercials amb una superfície igual o superior a 2.500 metres quadrats–, un recull que es publicarà a partir d’ara mensualment i que també publicita el gènere del personal i el tipus de jornada laboral que fan (si és completa o parcial). La informació facilitada revela que les dones són majoria en les plantilles d’aquests negocis. Al gener, les treballadores del gènere femení representaven un 61,9% del total d’empleats. Una proporció que va patir una lleugera variació a la baixa els darrers dotze mesos. El gener del 2018 era del 64,2% davant del 35,8% d’homes.

Respecte a les hores de feina, hi ha escassessat de jornades parcials. Només un 6,3% dels empleats feien una jornada reduïda. En aquest cas el recull de dades des del gener del 2018 també revela que la proporció d’una i altra jornada pràcticament s’ha mantingut inalterable durant els dotze mesos. Sí que va crèixer una mica el percentatge de jornades a temps complert durant els mesos de juliol i agost. Llavors les jornavan significar una proporció de 94,1% i 94,3% respecte a les reduïdes.

Les vendes

La nota d’Estadística també recull dades de l’índex de vendes, diferenciant-lo entre a preus corrents i a preus constants (es descompta l’efecte dels preus) i entre productes alimentaris i no alimentaris. L’índex de vendes a preus corrents va créixer un 2% al gener respecte al mateix mes del 2018. Per tipus de producte, la venda de productes alimentaris va experimentar una augment més abultat, del 8%. Però en canvi, la de no alimentaris (vestit, equipament de la llar, oci, salut, etc.) va retrocedir en un 2,5%. L’evolució dels dotze mesos estudiats constata que els mesos d’agost i desembre hi ha un augment considerable de les dues categories de productes, atribuïble a la despesa turística. La informació de l’índex de vendes també recull una comparativa amb els països veïns, que situa l’andorrà entre l’espanyol (2,3%) i el francès (1,9). No obstant, la comparativa difereix si es tracta de l’alimentació o de la resta de productes. En el cas de l’alimentació, Andorra lidera l’increment (8% davant l’1,9 francès i el 0,8% negatiu del país veí del sud). En el de la resta de mercaderia, el Principat està a la cua. A Espanya ha crescut un 2,9% i a França un 2,3%.

Finalment, l’índex de vendes a preus constants ha experimentat una pujada del 3% respecte el gener de l’any anterior. Restant l’efecte dels preus, la pujada de l’alimentació baixa un punt, fins al 7%, i la disminució de la resta de productes és només del 0,5%.

tracking