Estadística
Les dones són majoria en les plantilles de les grans superfícies
Al gener, gairebé un 62% dels empleats d’aquests establiments eren de gènere femení
El departament d’Estadística va publicar ahir per primer cop l’índex de vendes de les grans superfícies –els establiments comercials amb una superfície igual o superior a 2.500 metres quadrats–, un recull que es publicarà a partir d’ara mensualment i que també publicita el gènere del personal i el tipus de jornada laboral que fan (si és completa o parcial). La informació facilitada revela que les dones són majoria en les plantilles d’aquests negocis. Al gener, les treballadores del gènere femení representaven un 61,9% del total d’empleats. Una proporció que va patir una lleugera variació a la baixa els darrers dotze mesos. El gener del 2018 era del 64,2% davant del 35,8% d’homes.
Respecte a les hores de feina, hi ha escassessat de jornades parcials. Només un 6,3% dels empleats feien una jornada reduïda. En aquest cas el recull de dades des del gener del 2018 també revela que la proporció d’una i altra jornada pràcticament s’ha mantingut inalterable durant els dotze mesos. Sí que va crèixer una mica el percentatge de jornades a temps complert durant els mesos de juliol i agost. Llavors les jornavan significar una proporció de 94,1% i 94,3% respecte a les reduïdes.
Les vendes
La nota d’Estadística també recull dades de l’índex de vendes, diferenciant-lo entre a preus corrents i a preus constants (es descompta l’efecte dels preus) i entre productes alimentaris i no alimentaris. L’índex de vendes a preus corrents va créixer un 2% al gener respecte al mateix mes del 2018. Per tipus de producte, la venda de productes alimentaris va experimentar una augment més abultat, del 8%. Però en canvi, la de no alimentaris (vestit, equipament de la llar, oci, salut, etc.) va retrocedir en un 2,5%. L’evolució dels dotze mesos estudiats constata que els mesos d’agost i desembre hi ha un augment considerable de les dues categories de productes, atribuïble a la despesa turística. La informació de l’índex de vendes també recull una comparativa amb els països veïns, que situa l’andorrà entre l’espanyol (2,3%) i el francès (1,9). No obstant, la comparativa difereix si es tracta de l’alimentació o de la resta de productes. En el cas de l’alimentació, Andorra lidera l’increment (8% davant l’1,9 francès i el 0,8% negatiu del país veí del sud). En el de la resta de mercaderia, el Principat està a la cua. A Espanya ha crescut un 2,9% i a França un 2,3%.
Finalment, l’índex de vendes a preus constants ha experimentat una pujada del 3% respecte el gener de l’any anterior. Restant l’efecte dels preus, la pujada de l’alimentació baixa un punt, fins al 7%, i la disminució de la resta de productes és només del 0,5%.