Sectors econòmics

Els concessionaris critiquen que es puguin importar cotxes amb 10 anys

Els concessionaris es queixen que la normativa actual permet l’entrada al país de vehicles que tenen uns 10 anys i que “sí que són pol·luents”

Els concessionaris critiquen que es puguin importar cotxes amb 10 anys

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els concessionaris denuncien “l’absurd” i la “contradicció” que suposa que d’una banda el Govern hagi apostat per la mobilitat elèctrica i neta i que de l’altra es mantinguin uns criteris d’importació de cotxes d’ocasió que permeten l’entrada al país vehicles que poden tenir fins a deu anys “i aquests sí que són pol·luents”, lamenta el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), Xavier Calvís. “Han de fer un canvi important en el tema de les importacions de vehicles perquè tal i com està regulat ara mateix es poden portar cotxes Euro V”, explica Calvís. L’executiu va introduir fa uns anys una modificació en el Codi de circulació que canviava els criteris d’importació de vehicles: fins aleshores el requisit eren els anys del vehicle i estava prohibit importar i rematricular un vehicle que tingués més de tres anys d’antiguitat. Però a partir de llavors es va optar perquè el requisit el marqués l’etiqueta Euro, la que s’usa per a determinar el nivell de gasos que emet l’automòbil i, per tant, la seva incidència en el medi ambient. La regulació estableix que es poden introduir al Principat cotxes d’un número menys de l’etiqueta Euro que estigui vigent. Ara segueix vigent l’Euro VI i, per tant, es poden importar Euro V, cotxes que poden tenir gairebé 10 anys, diu el president de l’AIVA. “És un error que el Govern els deixi entrar, la regulació anterior de deixar importar cotxes com a màxim de tres anys crec que era una bona mesura”, va apuntar Calvís.

El que ha succeït, a més, és que l’Euro VI ha anat evolucionant i se li han afegit lletres però no ha saltat de número “amb la qual cosa com que la llei diu Euro actual menys 1 es deixen entrar cotxes d’Euro V”. “És una contradicció que per una banda s’ajudi els elèctrics i els híbrids endollables i també el desballestament però que encara deixis entrar un cotxe de deu anys”, insisteix en denunciar el representant del sector. “Si treus de la Comunitat Europea cotxes de 10 anys, ells encantats, i entenc que pugui servir com a negoci per a algunes botigues de compravenda però com a país és un error”, va manifestar.

De fet, va explicar que “és un error que crec que hi ha intencions de subsanar. El Govern s’està adonant que estan deixant importar cotxes que d’aquí a quatre dies els hauran de donar ajudes al desballestament, amb la qual cosa és un absurd”.

Respecte a la política d’ajuts i que s’hagi fet l’aposta de subvencionar els elèctrics i híbrids endollables, Calvís argumenta que “són mesures que tots els països estan aplicant, si volen potenciar que la gent vagi amb aquest tipus de cotxes de moment se’ls ha d’ajudar”. Ara bé, alerta que les matriculacions poden anar a la baixa com a conseqüència de la pèrdua d’avantatges del programa Engega. “Penso, per exemple, en la gratuïtat del túnel d’Envalira [el programa actual ja no la contempla]. Potser serà un error i s’acabaran matriculant menys cotxes, no ho sé”, va apuntar. “El que està clar és que per a nosaltres com més ajudes millor perquè més facilitat tindrem de poder oferir als clients aquesta opció de compra.” L’any passat es van matricular 69 vehicles 100% elèctrics.

L'ANTIGUITAT MITJANA DELS TURISMES DEL PAÍS ÉS DE 13,8 ANYS

El parc automobilístic d’Andorra era a 31 de desembre de l’any passat de 86.930 vehicles, i la xifra havia experimentat un creixement del 3% (amb 2.538 unitats) respecte el final de l’any passat. Per tipus de vehicle, els turismes representen 58.764 unitats i el nombre també va protagonitzar un augment del 3% en un any (en nombre absolut, 1.727 més). Creixen els vehicles però també la seva antiguitat: l’any passat la mitjana va pujar un 2%, fins als 14,5 anys. Per tipus de vehicles, hi ha diferències. Per exemple, els turismes se situen lleugerament per sota de la mitjana (13,8 anys). Ciclomotors, amb 25,6 anys de mitjana, i vehicles agricoles, amb 26,9, són els més envellits de tot el parc. Respecte a la tipologia dels vehicles segons la font d’energia, els de gasoil segueixen sent majoritaris però els alimentats per gasolina s’hi apropen cada cop més. Així, el 31 de desembre passat el parc automobilístic estava composat per 41.411 vehicles de gasoil i 40.661 de gasolina. La diferència es retalla i no arriba al miler de vehicles. Un any abans, el 2017, hi havia 40.816 vehicles de gasoil i 38.999 de gasolina. L’estadística també recull la irrupció de la mobilitat elèctrica. L’any passat els 100% elèctrics van passar a representar el 0,4% del parc automobilístic, amb 315 unitats rodant per les carreteres del país. Hi ha 1.141 vehicles per 1.000 habitants. De turismes, 771.

tracking