Reportatge
Quatre judicis per 90 euros
Una multa per suposadament haver trepitjat una línia contínua en un avançament, amb una sanció de 90,15 euros, ha acabat arribant al Tribunal Constitucional, que finalment ha donat la raó al reclamant en no especificar-se el lloc concret de la infracció.
Tres instàncies judicials, informes de la fiscalia, despeses d’advocats, recursos i el Tribunal Constitucional. Un recorregut legal de gairebé un any per la reclamació d’un conductor que no estava d’acord amb la multa de 90,15 euros que li va imposar uan patrulla de la policia que el va denunciar per trepitjar la línia contínua en un avançament. Possiblement el més trascendent del cas sigui la petició del reclamant perquè sigui l’administració, com a representants legals del cos de policia, la que assumeixi els costos de tot. Fins i tot insta que paguin els del procurador ja que qualsevulla de les despeses implicades en el cas possiblement sigui superior a l’import que s’estava reclamant.
El Constitucional ha donat la raó al conductor en una extensa sentència de sis pàgines que desgrana tot el procediment en les diferents instàncies judicials. El cas era controvertit fins al punt que la Batllia va anul·lar la multa, el Tribunal Superior la va tornar a donar com a vàlida i al final el TC l’ha tombat definitivament. Tot el cas s’ha acabat resumint en què “se’n desprèn necessàriament que per tal que la infracció es constitueixi cal que el butlletí de denúncia precisi el lloc exacte de l’avançament per tal de tdeterminar o no si es va efectur o no sobre una línia contínua”.
La falta de l’especificació del “lloc exacte” on s’hauria produït la infracció era l’argument principal de l’acció judicial i, segons fonst jurídiques, acaba sent el més important perquè estableix jurisprudència sobre qualsevol multa que s’imposi a Andorra. S’obre la porta al fet que si no està concretament especificat on s’ha produit la infracció aquesta pugui ser impugnada i anul·lada. El TC ha considerat que la falta d’aquest element és una “notable deficiència” que és suficient per donar l’empara al conductor i considerar invàlida la multa.
Tot el procés tornarà ara enrere, és a dir, una nova instància judicial. En aquest cas serà la Sala administrativa del Tibunal Superior la que haurà de tornar a veure el cas. Amb l’empara del Constitucional és segur que la multa la tombaran. Però per al conductor segurament el més important serà el dictamen sobre les coses de totes les instàncies. Hauran estat quatre processos diferents que, al cap i a la fi, només afecten reclamant i erari públic. Fàcil no serà, segons les mateixes fonts, però només s’acostuma a fer en casos en què la posició d’una de les parts és indefensable i no sembla que aquest en sigui un.