servei públic
La creació del sindicat del taxi evidencia el trencament al sector
L’ATA, l’associació que no s’ha unit al sindicat, acusa l’altra, l’ATI, d’haver-se constituït de forma il·legal perquè no reuneix els treballadors mínims necessaris
Continua la guerra dels taxis. Poc després de la creació de la branca de la Unió Sindical d’Andorra (USdA) dedicada als professionals d’aquest sector, el president de l’Associació de Taxistes d’Andorra (ATA), Carlos Felipe da Cunha, acusa l’Associació de Taxistes Interurbans (ATI), principals impulsors del sindicat, d’estar constituïda de forma il·legal. Da Cunha explica que l’ATI es va formar amb una sèrie de taxistes que van marxar de l’ATA, però apunta que aquests no arriben al mínim necessari per constituir-se com a associació. “Govern ja ho sap i estan treballant en aquest aspecte per solucionar-ho”, apunta el president de l’ATA.
La nova branca sindical de l’USdA, formada per membres de l’ATI i de Taxi Exprés, el tercer col·lectiu de taxistes del país, va proposar fa una setmana unificar les tres associacions en una única centraleta per tal de millorar el servei. Sobre això, da Cunha afirma que l’objectiu dels sindicalistes és absorbir part dels clients que actualment té l’ATA, ja que, segons explica, els membres del sindicat “són gent que gairebé no té treball” i a més assegura ho fan “perquè la seva associació està establerta de forma il·legal”. D’altra banda, el president de l’ATA critica que la nova branca sindical no s’ha posat en contacte amb l’associació per exposar la proposta. Malgrat que admet que s’ha comentat, assereix que no s’ha produït cap comunicació de manera formal.
El dia que es va formalitzar la creació del sindicat, l’integraven una 15 d’afiliats, avui ja en són 18 i encara confien a captar-ne de nous. Un dels objectius, segons va explicar un dels seus impulsors, Manel Vázquez, és millorar les relacions entre les diferents associacions, ja que hi ha una “batalla” al sector, on es poden trobar pràctiques com pagar els recepcionistes dels hotels perquè donin als turistes el telèfon d’una associació en concret. Sobre això, da Cunha va denunciar que l’ATI també porta a terme males pràctiques. Concretament, explica que sovint molts taxistes agafen gent que prèviament han trucat a la centraleta de l’ATA.
Així, l’associació es mantindrà al marge de l’activitat de la branca sindical de taxistes, ja que el seu president afirma que l’ATA no està d’acord amb la seva creació i posen en dubte la utilitat que pot tenir al sector.
LA GUERRA PELS CLIENTS
No corren bons temps per a l’usuari que vulgui agafar un taxi, ja que depèn de quin agafi, i més concretament de quina associació sigui, s’exposa a viure situacions de risc provocades pels mateixos conductors, segons afirmen alguns taxistes, com ara frenades en sec, encreuaments de vehicles o discussions elevades per qui havia d’agafar un client. Altres, més pausats, no consideren que la situació pugui ser perillosa però sí que en general estan d’acord a afirmar que “el servei de taxi al Principat és paupèrrim”. “No hi ha concordança entre les centrals i això provoca que el client hagi d’esperar més estona. A vegades, truca a les dues centrals i ens plantem els dos vehicles i discutim. Per evitar-ho, vam crear el sindicat”, diu un taxista. En una conversa informal entre ells s’entén la tensió que es viu, encara que reconeixen que quan esperen a la parada, “convivim perfectament, xarrem i fem cafès i cigarros”. Un taxista molt enfadat amb l’ATA és el Rui Bento, qui acusa l’entitat de cobrar-los 3.000 euros per formar part de l’associació. “És una vergonya i això no passa enlloc més del món. Què et facin pagar per poder treballar. A més t’han d’avalar tots els socis”, exclama, i reclama més interès per part del Govern per acabar amb el conflicte. “Tal com està, seria bo que intercedissin i ens ajudessin a solucionar-ho però que no facin com la cònsol, que des que ens va desterrar de Meritxell, hem perdut la meitat de la caixa”. El Hadi Brihi espera un client però reflexiona com de malament està el sector. “Donem un servei fatal i ens hauríem d’unir per millorar la imatge del taxista.”