Tall a l'accés a frança
Cauen en un 95% les vendes al Pas de la Casa
Els comerços de la zona perden un 95% de les vendes respecte a l’any passat i l’afectació pot augmentar al maig
Un forat de tres metres de profunditat fa tremolar el Pas de la Casa davant de la possibilitat, real, que les obres per reobrir la carretera amb França s’allarguin molt més enllà dels deu o quinze dies anunciats inicialment. La situació econòmicament, sense exagerar, és dramàtica. Els comerços, hotels i restaurants han perdut entre el 90% i el 98% de l’activitat. Bona part han decidit tancar i els que estan oberts tenen els propietaris i empleats al carrer per veure si passa algú. El poble és gairebé un desert, on la principal afluència és la de tècnics de Govern que es desplacen a la zona del pont de la Mina per constatar la magnitud de la tragèdia.
Dijous passat els tècnics francesos van detectar una escletxa en un talús que s’enfonsava prop de tres metres. Van decidir donar pas alternatiu per protegir el carril més proper a la muntanya. En constatar dissabte que l’escletxa no parava d’avançar –es parla d’entre deu i disset centímetres diaris– es va avisar que a patir de les nou es tallaria la carretera perquè existeix perill real que caigui tot el talús de cop. Més enllà dels treballs que han de fer els tècnics francesos per estabilitzar-lo, el Govern treballa perquè les autoritats franceses acceptin que es facin els treballs com més ràpidament millor per poder tornar a donar pas alternatiu. S’està disposat a fer vigilància contínua i control permanent si així es pot reobrir ni que sigui un carril i desenclavar el Pas de la Casa.
MOVIMENTS MOLT SIGNIFICATIUS
El ministre portaveu en funcions, Jordi Cinca, va descriure la situació com a “complexa” i no va voler fixar terminis de quan es podrà garantir el trànsit amb un pas alternatiu. Els diferents testimonis de la direcció interdepartamental francesa de carreteres del sud-oest (Dirso) van manifestar que la zona estava lluny de ser estabilitzada i que “van sortir moviments molt significatius” que posen de manifest un elevat risc de col·lapse a la zona. Cinca va explicar que es tracta d’una zona de 100 metres longitudinals al llarg de la carretera, gairebé 30 metres d’altura i entre 15 i 20 metres de profunditat. La voluntat del Govern segueix sent la d’“assegurar el trànsit entre Andorra i França i, d’altra banda, garantir la seguretat de qualsevol persona que hi pugui transitar”. Cinca va admetre que la situació “posa en relleu la nostra feblesa en la comunicació amb França”.
Per poder estabilitzar la zona afectada, el ministre portaveu en funcions va manifestar que es requereix un tipus de maquinària “altament especialitzat” que ahir ja s’estava desplaçant a la zona. El ministre portaveu, però, va afegir que les feines de preparació perquè aquesta maquinària pugui actuar són altament complexos, ja que es requereix un “ancoratge” perquè puguin treballar a la zona afectada. Segons Cinca, es tractarà la zona més alta i es farà un buidat de dalt cap a baix per evitar el “risc que es desprengui part de la muntanya”. “És un format més lent per garantir la seguretat”, va manifestar. Un cop estabilitzada la zona, s’avaluarà si aquests treballs són compatibles amb un pas alternatiu.
El cap de Govern en funcions, Toni Martí, va tractar la situació en la trobada de comiat a París amb el representant del Copríncep francès, Patrick Strozda. Avui estan previstes dues reunions més, la primera a Tolosa, amb el prefecte de la regió occitana, Ethienne Guyot, i la segona, ja al país, amb els caps de llista de les formacions polítiques amb representació al Consell General per informar-los de la situació. També està previst que dimecres el cap de Govern en funcions i el cònsol major d’Encamp, Jordi Torres, es trobin amb comerciants i veïns del Pas de la Casa per explicar-los amb detall la situació.
ELS EMPRESARIS DEMANEN UNA SOLUCIÓ "PROVISIONAL I IMMEDIATA"
El president de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), Gerard Cadena, va expressar ahir, conjuntament amb representants de diversos sectors empresarials del país, la preocupació davant el tall de la carretera RN-22. “S’ha de trobar una solució de caràcter immediat i provisional”, va demanar Cadena, que va posar de manifest les preocupacions que els han traslladat durant aquests dies els associats, sobretot arran de les informacions que assenyalaven que el tall es mantindrà sine die. “La voluntat nostra és que es pugui fer com a mínim un pas alternatiu per no deixar aïllat tant el Pas de la Casa com Andorra”, va expressar. Cadena va afegir que seria oportú reflexionar de cara al futur sobre la viabilitat de fer noves vies de comunicació amb França i Espanya davant dels problemes que comporta actualment tenir només una carretera per banda. Albert Sabí, representant del sector del comerç, va destacar que els “amoïna la incertesa de no saber fins quan estarà tallada”, i va considerar que l’impacte sobre els comptes d’explotació dels negocis pot ser molt alt. Ahir, per exemple, el nivell de vendes estava en un 2% respecte al registrat ara fa un any. “Ens agradaria que Govern prengués les mesures que escaigui tant a nivell de comunicació com de compensació econòmica”, va demanar. Dani Vinserio, de Viatges Regina, va explicar que es posaran serveis mínims per arribar a Tolosa tot i que el sobrecost pels peatges i durada del viatge és del 50%.