MOBILITAT
Els camioners demanen que la duana espanyola obri més hores
Manifesten que amb el canvi de ruta els camions procedents de França arriben justos
L’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (ATMCA) ha demanat l’ampliació de l’horari de la duana espanyola, a més de la gratuïtat del peatge del túnel del Pimorent pels camions provinents de França per tractar d’atenuar l’afectació que pot tenir en el sector el tall de l’accés al país veí pel perill d’esllavissada a un tram de l’RN-22, i que està afectant, en especial, el sector comercial del Pas de la Casa. Segons el portaveu de l’associació, Víctor Filloy, aquestes dues gestions s’han canalitzat a través de la Cambra de Comerç perquè les traslladin a Govern. Les peticions arriben després que tant la Cambra com la Confederació d’empresaris Andorrans (CEA) es reunissin amb els empresaris afectats al Pas de la Casa i els animessin a traslladar-los propostes i mesures que seguidament farien arribar a l’executiu.
La primera de les mesures que demana l’associació de transportistes és que s'ampliï l'horari de despatx de la duana espanyola per als camions provinents de França. Actualment la duana espanyola es tanca a les 17 hores i l’associació demana que es mantingui oberta, al menys, fins a les 19 hores. “Com que han de fer la volta, els vehicles provinents de França arriben una mica justos a la duana espanyola”, explica Filloy, que exposa que amb el canvi de ruta els transportistes triguen entre una i dues hores més de viatge en total. Filloy considera que l’ampliació de dues hores seria suficient per donar un respir als transportistes.
En quant a la segona petició, la de demanar la gratuïtat del túnel del Pimorent, el portaveu de l’associació de transportistes explica que els transportistes que provenen de França han de creuar “obligatòriament” aquest tram i que costa 40 euros d’anada i uns altres 40 euros de tornada. Així, el pas obligatori per aquest túnel incrementa el sobrecost de cada viatge. En aquest sentit, per a l’associació de transportistes existeixen dues possibles vies per gestionar la proposta de gratuïtat del peatge del túnel de Pimorent. Una d’elles és gestionar la via lliure als transportistes amb les autoritats franceses o la concessionària del peatge per pal·liar l’aïllament momentani d’Andor-ra. L’altra via és que Govern faci una aportació econòmica per sufragar els 40 euros per viatge que costa creuar el tram que uneix l'Alta Cerdanya amb l'Arieja.
El Cap de Govern en funcions, Toni Martí, ja va anunciar dijous passat, en una reunió amb els sectors afectats al Pas de la Casa, que l’executiu prendrà una sèrie de mesures de compensació econòmica per les pèrdues que està generant el tall a la carretera francesa. Paral·lelament, el dilluns 13 es decidirà si s’obre o no un pas alternatiu a l’RN-22. Tot dependrà de com evolucionen els treballs a la zona afectada.
MENYS PASSATGERS A LA CONNEXIÓ DE BUS AMB TOLOSA
El servei de bus que connecta el Principat amb Tolosa, ja sigui amb la ciutat francesa o el seu aeroport, segueix patint afectacions pel tall de la carretera RN-22 d’accés a França. Segons Dani Vinseiro, administrador de l'empresa d'autobusos AndBus, la baixada de clients en el servei “és important”. Tot i que considera que encara no es pot comparar amb les dades del maig de l’any passat, Vinseiro xifra la baixada durant aquests dies del 35% o 40%. “La preocupació és important”, manifesta l’administrador d’AndBus, i considera que si aquesta situació s’allarga, “serà difícil de remuntar després”. Des que es va anunciar l’incident a la carretera d’accés al país veí, es van fixar serveis mínims en aquesta línia, amb dues expedicions per dia, una al matí i una altra a la tarda. De moment, segons Vinseiro, això continuarà així a l’espera de si s’avança l’obertura del pas alternatiu o no. El sobrecost del canvi de ruta és del 50%, xifra que de moment cobreix l’empresa.