Transport de viatgers

Més de mil passatgers en dies 'punta' a l'estació de bus

L’estació d’autobusos compleix dos anys havent assolit millores com el pàrquing a tocar i pendent d’altres, com un punt d’informació turística o un servei de bar

Més de mil passatgers en dies 'punta' a l'estació de bus

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El maig del 2017 entrava en funcionament l’estació nacional d’autobusos, una vella aspiració de les companyies de transport de passatgers. Precisament una UTE de set companyies explota la instal·lació des de llavors, en una concessió que es pot allargar fins als 25 anys. En aquests dos anys l’equipament ha tingut un augment de l’activitat tot i que el seu director, Jaume Vidal, recorda que “en passatgers creixem quan ho fan les companyies, no som ni meritoris ni desmeritoris d’això”. Xifres de viatgers, a més, marcades per l’estacionalitat. A mode d’aproximació –les xifres exactes les ha de publicar Estadística– Vidal assenyala que “hem tingut fins a 40.000 persones un mes, mil i escaig diàries, això en èpoques fortes, un mes de febrer, per exemple”. En un dia qualsevol hi poden passar 700 passatgers.

“Penso que l’estació el que ha generat és un punt de trobada a nivell nacional i crec que l’hem de potenciar més”, remarca Vidal, que aposta per créixer a través de “sortides discrecionals, per exemple un equip de futbol que fa un desplaçament, potser seria interessant que els portessim cap aquí”. O les excursions de turistes d’un dia, afegeix.

Però el que ha de ser més imminent és que s’aturin les línies interurbanes. Si més no, la parada ja està enllestida en un dels marges de l’avinguda Tarragona, en paral·lel a l’estació. Per ara no hi ha notícies de quan serà operativa, tenint en compte que està pendent la nova concessió de línies. Amb tot, Vidal assenyala el pas endavant que suposarà perquè “quan algú ve de fora es troba perdut i el fet que tinguis una parada al costat per agafar un autobús per anar a totes les parròquies és fantàstic”.

Millores en espera

Tot i així el responsable de la gestió també expressa dubtes en el sentit de què pot suposar per a l’esatació que l’espai també pugui ser centre d’espera per als veïns o treballadors de la zona que usin la nova parada de transport públic. Perquè una de les debilitats de la infraestructura és la mida: “és una mica petita”, diu Vidal. Falta de metres que impedeix, per exemple, donar compliment a una de les demandes que més repeteixen els viatgers: disposar d’un servei de bar o cafeteria. “Estem fent unes enquestes i la reclamació més repetida és aquesta”, diu Vidal. Ara l’alternativa són les màquines de vènding instal·lades però també s’estan mirant d’altres opcions, que en tot cas serien fora de l’edifici de l’estació, apunta.

Un altre servei que el cap de l’etació insisteix que s’hauria de donar és el d’un punt d’informació turística. S’hi va fer una prova pilot que Andorra Turisme va descartar mantenir perquè es va concloure que no es feia l’atenció suficient com a per a justificar tenir-ne informadors. “Ho vaig parlar amb ells en el seu moment, aquí no cal una persona les 24 hores. Però ara estem fent de punt d’informació nosaltres, el personal de vigilància, la dona de la neteja. Sí que és veritat que hi ha hores que no és necessari, però l’avantatge que tenim aquí és que sabem quan ho és, les hores d’arribada dels autobusos. Doncs posem gent en aquell moment”, insisteix.

D’altres millores sí que s’han assolit, com ara el pàrquing a la vora que va acondicionar el comú. Malgrat que ara està tancat de manera provisional i l’alternativa és l’adjacent al COEX. O el semàfor per regular l’entrada dels taxis a la petita parada habilitada dintre del recinte de l’estació. Tot plegat ha ajudat que no s’acumulin vehicles estacionats de manera irregular. Amb tot, amb la qüestió de l’aparcament, Vidal aposta per fer més passos endavant i, amb tarifes reduïdes, afavorir que qui marxi del país uns dies i ho faci en autobús pugui deixar el cotxe estacionat allà durant tot aquell temps. Però insisteix que l’aparcament ha d’estar a tocar. “Quan parles amb el Govern et comenten quatre o cinc aparcaments a la vora però si vas amb tres maletes, els esquís...”

Línia de La Seu

L’entrada en funcionament de l’estació va generar una polèmica inicial. Sobre el paper hi havia de passar la línia de la Seu, que és internacional, però el trasbals que suposava per als passatgers que l’usen a diari per desplaçar-se al lloc de feina va fer que es mantingués el recorregut de sempre. És una qüestió que segueix pendent i Vidal defensa que el pas per l’estació nacional hi hauria de ser: “No dic que sigui parada final o d’inici, però, si més no, hauria de passar. Estem intentant que aquesta estació sigui un punt neuràlgic d’Andorra.”

tracking